Se og Hør-platina
X Faktor-albumet har allerede fått 6 X platina-trofé, for å inkluderes med Se og Hør. Er det rett, eller er det "tidenes uthuling av Ifpis salgstrofeer?".
I følge Ifpis egne regler skal et musikkalbum selv være hovedproduktet for at salget skal kunne føre frem mot salgstrofe. Like før helgen ble det delt ut 6 X platina-album for 200 000 solgte eksemplarer av samlealbumet med årets finalister. Salgstallet skyldes at albumet skal følge med Se og Hør den 5. november.
- Det er litt spesielt, men vi vurderte det slik at albumet her er hovedproduktet siden Se og Hør har betalt stykkpris for det, sier Trude Løken i Ifpi.
- Men er albumet hovedproduktet for de som skal høre på det, de som kjøper Se og Hør den dagen?
- Vi har først og fremst forholdt oss til hvordan albumet selges ut fra plateselskapet Sony Music. I tillegg fronter CDen alle markedskampanjene til bladet. Slik sett blir albumet hovedproduktet - ikke bladet. Dette er også eneste måten albumet blir distribuert på.
- På Twitter blir det kalt "tidenes uthuling av Ifpis salgstrofeer" – hva tenker du om det?
- Jeg skjønner tankegangen, men samtidig blir albumet her solgt som et eget produkt ut fra plateselskapet. Jeg går dessuten ut fra at veldig mange vil kjøpe bladet for å få CDen, ikke nødvendigvis for å lese Se & Hør.
Samme i USA
I USA fikk Soundgardens seneste album platinatrofé denne måneden, etter at albumet ble inkludert med en ny utgave av spillet Guitar Hero.
- Denne typen avtaler blir stadig vanligere - er det på tide med en gjennomgang av Ifpis eget regelverk?
- Regelverket må hele tiden revurderes, og det er mulig vi må ta en ny runde på dette snart, men per i dag dekker reglementet dette tilfellet.