Spektrale bestillinger til Logen
Neste onsdag framfører Ensemble Ernst Gérard Griseys spektralverk ”Fire sanger for å krysse grensen” i Gamle Logen, før Kim Myhr og Trondheim Jazzorkester plukker fram bestillingsverket fra fjorårets jazzfestival i Molde.

Arrangører av kvelden på Gamle Logen kommende onsdag er Ny Musikk og Konsertforeninga (tidl. Blå).

“Quatre chants…” (Fire sanger for å krysse grensen) er et mørkt verk i fire deler som tar utgangpunkt i fire tekster om døden hentet fra egyptisk, kristen, gresk og mesopotamsk kultur. Musikken dveler ved ulike former for død; sivilisasjonens, engelens, stemmens og menneskehetens død. Dødsmusikken er operatisk og organisk, merkelig vakkert”, skriver Ny Musikk.

Komponist Jon Øyvind Bylund Ness har skrevet en presentasjon av Grisey og spektralmusikken som er å finne på hjemmesidene til Ny Musikk:

”En tidlig motivasjon for spektralskolen var å integrere akustisk instrumentallyd med elektronisk lyd, å få de to til å blande på en hittil uhørt måte. Andre viktige inspirasjoner var Giacinto Scelsis kvasi-etniske meditasjoner og Ligetis og Xenakis’ skulpturelle tankegang, hvor lyden ble skyer av klang eller klingende arkitektur.

Modellen for Grisey og hans kolleger ble etterhvert lyden som objekt i seg selv. Et stykke kunne dreie seg om å utvide en ansats på et gitt instrument og strekke det ut til lange forløp hvor man kom på innsiden av lyden som om man la den under et mikroskop. Slik oppsto etter hvert spektralskolens karakteristika med mikrotoner og rytmikk som ikke lenger var rytmikk, men serier av varigheter som ikke gikk opp i noen taktart.”

Om Fire sanger for å krysse grensen, eller Quatre chants pour franchir de seuil som Griseys verk heter på originalspråket, skriver Ness at historien rundt sangene er besnærende og ganske skummel:

”I 1979 ble Griseys gode venn, komponisten Claude Vivier, myrdet av en mannlig prostituert mens han jobbet på en orkestersang om døden. I 1998 skrev altså Grisey sine fire sanger om døden og døde fjorten dager senere.”

og,

”Noen vil kanskje si det er søkt å sammenligne disse fire siste sangene med Richard Strauss’ fire siste sanger, men det er påfallende at begge komponister nådde sine emosjonelle høydepunkter når de ikke lenger følte at de trengte å imponere sitt publikum. Men der Strauss’ sanger er uttrykk for en mann som har overlevd sin tid med 30 år, peker Griseys sanger inn i framtiden og vil sannsynligvis om 30 år vise seg å ha hatt en langt større musikkhistorisk betydning enn Strauss-sangene, skriver Ness.”

Ballade publiserer et intervju med Kim Myhr om ikke lenge.

Konserten skjer i Gamle Logen på Grev Wedels plass onsdag 11. mars kl. 19.30. Dette er hjemmesidene til Ny Musikk.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Genre\Classical\Contemporary