Noen avklaringer
INNLEGG: Endring av tippenøkkelen handler om å sikre både idrett og kultur de rammevilkår som trengs, skriver Per Tøien, kommunikasjonssjef i Norges Idrettsforbund.

Det er noen faktiske avklaringer i saken om Tippemidlene som det er greit å få fram:

I dag får ikke kulturformål 36,5 prosent av overskuddet fra Norsk Tipping direkte til kulturformål. Det er bare 12,2 prosent som går direkte, øremerket gjennom Kulturdepartementet. De ressursene går til Frifond, Den kulturelle skolesekken og til kulturbygg.

Den øvrige delen av kulturens overskudd fra Norsk Tipping inngår som inntekt til staten og blir grunnlag for kulturbudsjett, utdanningsbudsjett og veibudsjett – som alle andre inntekter til Finansdepartementet. Det er i dag ikke mulig å spore pengene fra kulturens del av tippeoverskuddet direkte til kulturformål.


Se på totalsummen
Når Stortinget behandler statsbudsjettet er det selvsagt ingen spørsmål om kilden til pengene som inngår. Ingen kan velge bort oljepenger, vinmonopolets avgifter eller spillemidler. Stortinget debatterer størrelsen. I og med at kulturbudsjettet er på over 6,15 mrd kroner, og tilskuddet til statsbudsjettet fra kulturdelen av spillemidlene er på under 1 mrd, er det klart at det er i kampen om totalsummen søkelyset burde ligge.

I 2009 ble kulturens andel av spillemidlene redusert fra 50 prosent (en økning fra 33 prosent som idretten(!) jobbet fram i 2002) til dagens 36,5 prosent. I den samme perioden har kulturbudsjettet økt betydelig, uten at det en eneste gang i debattene i Stortinget, så vidt jeg har fulgt med, har vært løftet noe om en redusert tilgang fra spillemidlene.


Usikkerhet uansett utfall
Kulturministeren har garantert at det ikke blir vedtatt noe forslag på Arbeiderpartiets landsmøte som reduserer kulturbudsjettet. Dette aksepterer tilsynelatende kulturorganisasjonene, men peker på fremtidige storting. Det gjør de kanskje med rette, men poenget er at det må de gjøre uansett utfallet av debatten om spillemidlene. Det er over 5 mrd kroner på kulturbudsjettet som ikke finansieres over spillemidlene, og som er like lagelige til for hogg uansett størrelsen på beløpet fra spillemidlene.


Sikrer rammevilkår
Idretten – og ordinære idrettsanlegg – får null kroner over statsbudsjettet, og er følgelig helt avhengige av overskuddet fra Norsk Tipping. Norsk idrett har et 62-årig forhold til tipping og er med på å sikre enerettsmodellen i Norge. Det finnes ikke et eneste idrettslag i Norge som ikke vet at tippingen finansierer banen deres, men det er ikke like klart om alle mottakere av tiltak eller ressurser fra Den kulturelle skolesekken eller alle skolekorps vet at tippingen delvis også finansierer deres virksomhet.

Saken er altså ikke at idretten ”vil ta” midler fra kulturen. Saken er å sikre både idrett og kultur rammevilkår som trengs for arbeid med barn og ungdom. I forslaget som skal debatteres er både idrett og kultur tatt hensyn til.


Debate, Politics, Funding