Ny bransjebred anti-pirat-kampanje
En ny holdningsampanje for å lede folk inn mot legale betalingsalternativer på nett er lansert, men denne gangen er det ikke bare platebransje, interesse- og opphavsorganisasjoner som står bak.
Da piracykillsmusic-kampanjen ble lansert på by:Larm 2007 skapte det betydelig debatt, blant annet på bakgrunn av det kritikerne mente var faktafeil i den norske videodelen av kampanjen.
Nå er det Spotify, iTunes og andre forhandlere som blant andre Amazon, Play, HMV og Rough Trade som utgjør kontaktflaten mot målgruppene i en ny holdningsskapende kampanje, skriver engelske The Guardian.
Kampanjen går under navnet Music Matters og har kommet opp med denne Blind Willie Johnson-inspirerte videoen:
Music Matters - Blind Willie Johnson (23-3-10) from Music Matters on Vimeo.
Music Matters har enda bredere ryggdekning i bransjen enn Piracy-kampanjen, og man kan som musikkforhandler etterspørre Music Matters-sertifisering.
Kampanjen går ut fra at 19 av 20 filer som blir lastet ned fra Internett er ulovlig delt, og ønsker å skape et lettere identifiserbart skille mellom hva som er lovlige og ulovlige filer.
Talsmann Naimh Byrne i Universal Music sammenligner denne kampanjen med andre holdningskampanjer som for eksempel retter seg mot fyllekjøring.
- Det kommer ikke til skje over natten men hele poenget er å skape bevissthet og hakke løs bit for bit. Dette er et sted å starte, sier Byrne til The Guardian.
En annen talsmann, Chris Morrison i CMO Management, mener piratvirksomhet er generasjonsavhengig, og refererer til Radioheads In Rainbows-stunt der fansen kunne bestemme selv om, og eventuelt hvor mye, de skulle betale for å nedlaste albumet.
- Oppfatningen må være at musikken skal han en verdi om den skal ha en framtid, sier han til samme avis.