Kristiansand Rock City: Millioner fra Aladdins lampe?
Morten Møllberg har vært en av drivkreftene bak CIA - Christiansands Idealistiske Arrangører. I fjor leverte CIA en 40 siders rapport for etablering av ny livescene i Kristiansand, og markerte et behov på ambisiøse 12.8 millioner kroner for etablering og fem års drift av en splitter ny rytmisk scene på Aladdin kino. Rett før jul bevilget Kristiansand bystyre hele 13, 5 millioner til prosjektet, samt egen driftsstøtte direkte til CIA. Stimuli-redaktør Louis Holbrook gjorde våren 2003 dette intervjuet med Møllberg, mens det hele fremdeles bare var en fager drøm om Kristiansand Rock City.

Av Louis A.S. Holbrook, redaktør, Stimuli.nu

CIA-sjef Morten Møllberg skvetter godt til når jeg nevner ordet ”overskudd”. Et fremmedord for idealistene som har arrangert undergrunnskonserter i Kristiansand i over ti år.

Christiansands Idealistiske Arrangører (CIA) har levert en 40 siders rapport for etablering av ny livescene i Kristiansand. Alliansen har så absolutt ikke latt seg knekke av konkursen på Vaskeriet våren 2003, og har mottatt gode signaler fra både ordfører og politikere på at ny scene og penger attpå ikke kun er en søt drøm. De har tatt dem på ordet og formulert et behov på ambisiøse 12.8 millioner kroner for etablering og 5 års drift av en splitter ny rytmisk scene på Aladdin.

Og hvorfor skal det offentlige sponse dette? Som en selvsagt manøver viser Møllberg til støttebeløpene som vanker til den klassiske scene, da især Symfoniorkesteret. men dette er ikke et ønske om duell. Dette handler om likestilling. ”Vi bør bli betraktet som et likeverdig kulturelt tilbud.”

At det trenges midler han ikke i tvil om, da det er lett å tape penger hvis publikum uteblir, noe som ikke er helt uvanlig her i byen. ”Folk får ikke med seg at det er kult å gå på konsert. Kristiansandere forbinder helg med å gå ut av hjemmets lune rede for fyll på byen.”. Møllberg reagerer allergisk mot at sørlendingen måler coverprisen for livekonsert i hvor mange øl de heller kan kjøpe et annet sted, en holdning viden beryktet i bransjen i det ganske land.

Ja, det koster å arrangere livekonserter faktisk. Prislappen er hele 2500 kroner bare for å få dekket teknikere til lyd og lys. Legger man på hyre til band, evt. leie av utstyr og markedsføring raser man fort opp i et beløp som svir som passiva i en slunken klubbkasse med styremedlemmenes privatkonti som eneste saneringsmulighet.

Men Aladdin-prosjektet skal ikke være et evig inferno i det offentliges seddelbunker. Møllberg beskriver en profesjonell, lønnet administrasjon som skal sikre en ansvarlig balansegang mellom kommersiell og ”spesiell” drift. Med en publikumskapasitet på drøye 800 og penger i bunn har man endelig muligheten til å arrangere konserter med artister og band i toppsjiktet i Norsk musikkbransje. De større arrangementene skal så kryss-subsidiere klubbkveldene som sikrer nisjekonserter med mer obskure musikkopplevelser. Kvalitet og bredde i et godt markedsført program samt geografisk nærhet til utelivet skal sakte men sikkert overbevise lokalbefolkningen om å prioritere musikk fremfor en pils eller to. Dette kundegrunnlaget skal etter planen gjøre scenedriften uavhengig av offentlig støtte etter 5 år, et selvhjulpent aksjeselskap på linje med andre næringsforetak.

Ambisjonene stopper imidlertid ikke der: ”Kristiansand Rock City” skal om 10 år ha et fullstendig apparat rundt også band og artister i regionen. Møllberg drømmer om et hus inneholdende plateselskap, management, studio, øvingslokaler, jurister, trykkeri og bandbuss-utleie som tilsammen danner en infrastruktur som kan gi fattige musikere det springbrettet de trenger for å komme seg opp og ut uten å måtte låne seg til evig fant for å få spilt inn en demo-CD. Kristiansands-musikk skal gjøres til en eksportvare, og kaste Bergen av tronen som nasjonens musikkhovedstad.

Ikke ueffent, tenker jeg, og lurer fælt på hvorfor ikke kapitalmaktene i Kristiansand og omegn synes interessert i å gå inn i dette. Muligens kommer de når det røde blekket tar slutt på regnemaskinen? Jeg drister meg til å spørre om hvem overskuddet skal gå til. Og som nevnt ...

Så krysser jeg fingrene og håper at dette vil materialisere seg i all sin prakt. I mellomtiden er CIA husløse. Seneste vert, Caledonien Scene, har kastet dem ut med virkning 1. juli. Overlever miljøet også denne ildprøven (de er allerede i forhandlinger med nytt tilholdssted) blir det kanskje mulig å oppleve Kristiansand som en spill levende konsertby i fremtiden. Også utenfor Quart-sesongen.

CIA er:


Fra og med 2004 er også den nystartede elektronika/DJ-klubben ”Amanda Lee” medlem i CIA.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i Stimuli i mai 2003. Artikkelserien er et ledd i et større samarbeid mellom Ballade.no og Stimuli.nu, som er den ledende kulturnettavisen på Sørlandet. Du finner nettstedet på denne adressen, eller ved å bruke lenkene nedenfor.

Av Louis A.S. Holbrook Foto/illustrasjon:
Genre\Popular Music, Concerts, Organizations, Politics