Grand Prix fokuserer Oslos musikkliv
Under gårsdagens by:Larm-debatt gikk kulturbyråd Torger Ødegaard langt i å love penger til den nystartede arrangørparaplyen Musikkbyen Oslo.

Grand Prix-finalen er en unik mulighet til å vise fram Oslo som kulturby og et internasjonalt reisemål, sa byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland på tampen av 2009, og la fem millioner kroner på bordet. Det er nå klart hva majoriteten av pengene skal brukes til og hvem som skal bruke dem.

Tre millioner skal brukes på konseptet Folkefest i Oslo som skal skje i perioden 15. til 30. mai. Hovedsatsningene i Folkefesten er titulert Fjordbyen, Edvard Munchs by og Musikkbyen Oslo.

Drøye 1,3 millioner går til Visit Oslo, et markedsføringsselskap med omfattende samarbeid med Oslo kommune.

Arrangørparaplyen Musikkbyen Oslo samler foreløpig et bredt felt av klubb- og festivalarrangører i Oslo, og ikke må forveksles med Oslo kommunes Folkefest.

På by:Larm i går stilte Runar Eggesvik, daglig leder i Musikkbyen Oslo, som innleder i en debatt som utforsket spørsmålet: Om tre måneder kommer over 3000 kulturjournalister til Oslo i anledning Eurovision Song Contest og blir i byen et par uker.- Hva får Oslo ut av at verdens største TV-show er i byen?

Paneldeltager var blant andre Torger Ødegaard, byråd for kultur og utdanning. Ifølge Eggesvik gikk Ødegaard i debatten langt i å love penger til organisasjonen Musikkbyen Oslo.

- Han var så nær å love penger som en durkdreven politiker kan bli. Han var positiv og virker veldig ærlig, sier Eggesvik, som tidligere har vært kritisk til manglende innflytelse når Oslo kommune legger strategier for kulturlivet i byen.

- Grand Prix er et fjollete arrangement som er trykket ned i halsen på denne byen, men det kommer 3000 journalister hit og de må brukes til noe, sier Eggesvik.

I løpet av Grand Prix-perioden ønsker han at kommunen trekker fram helårsarrangøren som han mener er motoren i musikklivet i Oslo.

- Det er særs viktig at de som driver med omdømmebygging av Oslo hver dag blir vist fram, satt pris på og at man viser at man er stolte av det de driver med, sier Eggesvik.

Det kan virke som om Eggesvik blir bønnhørt. Marianne Welle sitter i Kulturetaten i Oslo kommune og er prosjektleder for Folkefest i Oslo.

- Vi vil vise frem det musikalske mangfoldet i Oslo under Grand Prix og legger opp til å synliggjøre klubber og andre arrangører. Det er mange arrangører med allerede veldig gode program og konserter som til sammen treffer de fleste målgrupper, sier Welle

Programmet er fremdeles under utarbeidelse, men Welle sier at foruten konserter hos kommunens egne virksomheter, vil det være konserter i regi av flere klubber og blant andre Norges musikkhøgskole, Øyafestivalen og MiniØya, Herr Nilsen og Operaen.

- Det vil bli litt det samme konseptet som Oslo Kulturnatt. Kulturetaten står for markedsføring, pressearbeid, koordinering av alle arrangementer og program, mens arrangører i stor grad står for egne arrangementer og konserter. Nesten alle sjangre er representert, sier Welle.

Grand Prix-satsningen skjer i samarbeid med NRK, Bærum kommune og Visit Oslo. Hovedarrangementene vil foregå på Rådhusplassen der NRK skal ha sin Eurovision Village i perioden 18.- 29. mai. Kulturetaten skal ha sitt åpningsarrangement på Schous kulturbryggeri den 15. mai og kulturbryggeriet vil være tilholdssted for Oslo kommunes musikksatsning fram til 30. mai.

- På Schous vil det være konserter med forksjellige konsepter hver dag på øvingshotellet og Popsenteret. Det kan hende artister som kommer til Grand Prix skal bruke øvingshotellet og at det blir et naturlig tilholdssted for også presse, artister og delegasjoner, i tillegg til Oslos befolkning der, sier Welle.

Programmet til Oslo kommune skal offentliggjøres 1. mai, og kommunen vil også lansere en egen nettside. Welle regner med at det vil komme om lag 10.000 tilreisende til Oslo i Grand Prix-perioden. 3000 vil være kulturjournalister.

Dagbladets Sven Ove Bakke mener det er naivt å tro at en ”sirkusaktig schlagerfestival ute i Bærum skal løfte andre en de som er med i konkurransen.”

- Jeg tror det er naivt å tro at de 3000 journalistene, som i stor grad ikke er kulturjournalister, de er nok underholdnings- og kjendisjournalister, kommer til å bry seg noe særlig om å se norske undergrunnsband på klubber inne i byen, sier Bakke til NRK.

Grand Prix finalen skjer i Telenor Arena 29. mai.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry