Norsk Spotify i mars?
Tono tror på rask enighet med Spotify om klarering av norsk musikk til den nye musikktjenesten på nett.
Inger Elise Mey, TONO (118x120)

Av Tellef Øgrim


Den Stockholm-baserte musikktjenesten er de siste månedenes store snakkis når det kommer til digital distribusjon av musikk. Spotify strømmer musikk via internett (ikke nedlasting) og legger dessuten til rette for utveksling av musikkpreferanser med andre brukere.


Blant annet fordi den er avhengig av klarering av rettgiheter skjer lanseringen av tjenesten gradvis fra land til land. Tonos avdelingssjef for online-markedet, Inger Elise Mey, sier til Ballade at forhandlingene er i full gang, og at hun ikke ser noen skjær i sjøen som skulle hindre tjenesten i å komme på nett her i Norge i løpet av mars.

Mey er mildets talt enusiastisk på tjenestens vegne.

- Jeg finner veldig mye av det jeg leter etter, også gamle og obskure ting. Det går kjapt og lyden er dessuten veldig god.

Det er ikke mye i Meys respons som tyder på at rettighetsorganisasjonen Tono nærer skepsis til siste nytt i digital musikkdistribusjon.

- Forhandlingene skal avklare prisnivået. Det vil si hvilken andel vi skal ha av den månedlige abonnementsprisen på 99 kroner per betalende bruker, og hvilken andel vi skal ha av annonseinntektene.

Dermed kan Spotify åpnes for fullt for norske brukere med musikk fra opphavsmennene som Tono representerer.

Betalende Spotifys-brukere slipper reklamen. Signaler fra brukere som har prøvd tjenesten i prøveperioden tyder på at reklamen irriterer nok til at de som har penger vil ønske å betale for å slippe.

- Det er forhandlinger om store penger, og da må vi vel forberede oss på problemer i samtalene?

- Nei, det tror jeg ikke, sier en optimistisk Mey.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Internet