Kammermusikken ut på by’n
INTERVJU: På lørdag blir det mulig å oppleve kammermusikk i det åpne byrom. Da tar dirigent Brede Rørstad med seg Kammerorkesteret music population orchestra ut i Vaterlandsparken i Oslo. Dette er en del av serien ”Can you hear it”, som utforsker forholdet mellom kammermusikk og arkitektur. - Vi vil gi folk mulighet til å stanse et sted de ellers bare går rett forbi, og kanskje reflektere litt over byrommet samtidig som de får oppleve musikk, sier Rørstad til Ballade.
Music Population Orchestra_2007: Can You Hear It (Foto: Shayla Hason) (350x263)

Av Bjørn Hammershaug

Kammerorkesteret music population orchestra (mpo:oslo) lanserte tidligere i sommer det internasjonale prosjektet ”Can You Hear It” som en utendørs og gratis konsertserie i fire byrom i Oslo. Her har publikum muligheten til å oppleve de ulike byrommenes arkitektur fargelagt av kammermusikk. Prosjektet startet 11. juli på Tullinløkka og avsluttes 2. august på Fridtjof Nansens Plass.

Byrommet

I morgen er det Vaterlandsparken som får besøk av mpo:oslo. Hvilke hensyn har vært tungtveiende i utvelgelsen av byrom i hovedstaden, initiativtager og dirigent Brede Rørstad?

- Det har foregått i samarbeid med Jannike Hovland, som er leder for Norske arkitekters landsforbund. Jeg fikk ideen i februar da jeg gikk gjennom Ibsenkvartalet, og tenkte at her må det spilles musikk. Med dette stedet som utgangspunkt samarbeidet vi om å finne tre andre plasser som er interessante på hver sin måte.

Ibsenkvartalet er kanskje det strammest definerte byrommet i Oslo, det føles da også som et rom, og det er ikke mange tilsvarende plasser i byen der folk ferdes til vanlig, sier han.

Hva kan du si om de andre stedene?

- Vaterlandsparken er kulturelt sett en interessant plass, beliggende mellom sentrum og Grønland, et grenseskille mellom vest og øst. Det er også et sted der det skulle vært arkitektur Jeg lærte at den tidligere gikk under navnet Moskétomta, og det var planer om å bygge en moské der en gang. Derfor er både Oslo Plaza og Oslo Spektrum faktisk vendt mot Mekka.

- Tullinløkka er interessant på en annen måte, som et sted der ingen har klart å bestemme hva det byrommet skal brukes til. Det er et byrom i sentrum som ikke er i orden enda.

- Fridtjof Nansens Plass er på sin side et kjempevakkert byrom ved rådhuset, og et av de tydeligste rommene i byen der arkitektur er skapt for å skape en plass, á la en italiensk piazza. Grunnet biltrafikken har dette ikke blitt en realitet, og står som et sted i skjæringspunktet mellom intensjonen og den faktiske bruken av byrommet.

Musikk og arkitektur

Med ”Can You Hear It” har dere uttalt ønske om å skape dialog mellom musikk og arkitektur for å involvere, bevisstgjøre og engasjere publikum, så vel som akademiske og profesjonelle miljø, på deres passive forhold mange har til kammermusikk og arkitektur. Hva ligger i dette?

- Dette prosjektet er i all hovedgrad rettet mot det generelle publikum. Vi vil gi folk mulighet til å stanse et sted de ellers bare går rett forbi, kanskje reflektere litt over byrommet, samtidig som de får oppleve musikk.

Hva er egentlig sammenhengen mellom de to uttrykkene som her føres sammen?

- Det er en del elementære sammenhenger mellom arkitektur og musikk, og begge uttrykkene kan røre i stand sterke følelser hos folk. ”Can you hear it” er ment å utforske forholdet mellom disse. Når det gjelder musikken er ikke den skrevet spesielt for disse byrommene, men lenge før. Stykkene handler derfor ikke om det direkte byrommet, men tar for seg dette på et mer abstrakt nivå. Jeg klarer ikke å fortelle en bestemt historie med musikken, den blir mer som refleksjoner av den tiden vi lever i - på lik linje med arkitekturen. Sammenhengen må ses mer på et generelt plan, med en stor grad av det uforutsigbare, det være seg akustikken eller gatestøy som blander seg inn, forteller den entusiastiske initativtager.

God respons

Dere har hatt en konsert allerede i denne serien. Hva er erfaringene etter denne?

- Den gikk veldig bra, til og med været var på vår side. Det strømmet til med folk og det ble en fin atmosfære med flott akustikk. Vaterlandsparken er et åpnere rom, med en helt annen akustikk enn lyden som spretter i veggene. Mange ga uttrykk for at det var fint å legge merke til detaljene og reflektere litt over byrommet de beveger seg i, sier Brede Rørstad.

Hvordan har arbeidet gått med å samle norske musikere til et slik prosjekt som mpo:oslo?

- Det er mange musikere som er interesserte, så jeg vil si at responsen er god. For dette prosjektet har vi ulike besetninger, og grunnet fellesferie ganske små grupper på mellom 5 og 10 stykker på hver av konsertene. Men det er en naturlig begynnelse, det er nye folk jeg jobber med her og det tar tid å få alt til å klaffe. Det blir spennende å høre responsen fra de mer innarbeide miljøene, og å se om det er mulig innlemme noe av disse ideene, for eksempel på noen av de mange kammermusikkfestivaler i tiden fremover.

Konsertene i ”Can You Hear It” blir holdt parallelt i Portland, Oregon og Oslo, med til sammen åtte konserter. 29. juli er det Ibsenkvartalet som står for tur, før det hele avsluttes på Fridtjof Nansens Plass den 2. august. Men hele prosjektet blir også ført videre, blant annet gjennom et dokumentarfilm?

- Det stemmer. Konsertene blir filmet. Jeg tror filmen vil være et naturlig utgangspunkt for videre å utforske forholdet vi belyser her, gjennom videre samtaler og diskusjoner, håper Brede Rørstad.

Av Bjørn Hammershaug Foto/illustrasjon:
Genre\Classical, Genre\Classical\Classical, Concerts