Svensk gitarist tilbake med musikk Natasha Barrett
Konserten med den svenske gitaristen Stefan Östersjö, som måtte avlyses tidligere i vår, blir satt opp igjen til helgen. Östersjö, som er blant Sveriges fremste utøvere innen samtidsmusikk, spiller blant annet Barretts verk "Where Shadows do for bodies stand" på Black Box teaters lille scene søndag, melder Ny Musikk Oslo.
Natasha Barrett Sh (161x250)

Gitaristen Stefan Östersjö studerte med Gunnar Spjuth og Per-Olof Johnsson ved Musikhögskolan i Malmö, samt Peder Riis og Magnus Andersson i Stockholm. Han er en aktiv bidragsyter til Sveriges samtidsmusikkmiljø og spiller jevnlig i svenske konsertserier og på festivaler regularly appearing at major festivals and concert series. Han interesserer seg særlig for kammermusikk og har etablert to trioer og opptrer i flere konstellasjoner med Ensemble 'Ars Nova'. Komponister som Arne Mellnas, Miklos Maros, Kent Olofsson, Bo Rydberg, Christer Lindwall og André Chini har skrevet for ham. Hans første soloinnspilling inneholdt verk av Carter, Dillon, Donatoni og Murail og ble kåret til beste klassiske album i Sverige i 1998. Han har også spilt inn Olofsson's Il Liuto d'Orfeo og luttmusikk av J. S. Bach på altgitar.

Natasha Barrett begynte for alvor å komponere elektroakustisk musikk mens hun holdt på med en mastergrad i analyse og komposisjon under Jonty Harrison. Som en følge av dette studiet fikk hun mulighet til å arbeide med BEAST (Birmingham Electroacoustic Sound Theatre), noe som har hatt stor innflytelse på musikken hennes. I 1998 avla hun doktorgrad i komposisjon, veiledet av Denis Smalley. Samme år gjorde et stipend fra Norges Forskningsråd at hun kunne arbeide som huskomponist på NoTAM i Oslo. Siden da har hun arbeidet i Norge også i en periode ved musikkonservatoriet i Tromsø. Barrett er nå bosatt i Oslo og arbeider som frilans komponist og med undervisning.

Barretts musikalske produksjon består av verk for instrumenter og live elektronikk, lydinstallasjoner, lyd og musikk til dans og teater samt animasjonsprosjekter. Grunnlaget for alt dette er imidlertid hennes arbeid med akusmatisk tapekomposisjon, som er det mest sentrale område i hennes arbeid. Barretts verker har oppnådd en rekke priser i internasjonale komposisjonskonkurranser for elektroakustisk musikk.

Verket av Natasha Barrett som skal spilles søndag, henter tittelen sin fra Shakespeare: ”Where shadows do for bodies stand”. Forøvrig ser programmet slik ut:

Agustín Fernandez: Wounded Angel
Natasha Barrett: Where shadows do for bodies stand
Love Mangs: Hemlanden for gitar, computer og tape
Kent Olofsson: Il Liuto d'Orfeo for charango, 6- og 10-strenget gitar og tape

Agustín Fernandez’ verk ”Wounded Angel” er inspirert av et maleri av den finske kunstneren Hugo Simberg. Musikken inneholder de samme ekspressive motsetningene som bildet: det lekne og det tragiske, det uskyldige og skyldbetyngede, kjærlighet og svik. Tradisjonsinstrumentet charango fra Andesfjellene i Bolivia har de samme kvalitetene; det er opprinnelig en barokkgitar som kom til Latin-Amerika med de spanske kolonistene. Et sårbart, poetisk uttrykk og folkemusikk-aktige danserytmer blir bragt sammen med elektroakustiske lyder på tapen.

Love Mangs’ verk ”Hemlanden” for gitar, tape og computer er inspirert av hvordan årstidene forandrer seg i Norden. ”Is-sång” består av opptak av iskrystaller og spenninger i isens overflate. I ”Nerthus” kommer gitaren inn i dette kalde krystall-landskapet som en metafor på hvordan våren bryter gjennom vinteren. Satsen er komponert som en bevegelse fra vår til sommer, fra en lyrisk åpning til en virtuos gitarteknikk. Den siste satsen, Skuggflod, for tape alene, er basert på lydmateriale fra akustisk gitar.

Konserten starter kl. 18.00 på Black Box Teaters lille scene. Arrangør er Ny Musikk Oslo.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Genre\Classical\Contemporary