Feil om Øvingshotellet
INNLEGG: Kritikken av Øvingshotellet er skivebom, mener Kulturetaten og Øvingshotellet.

Einar Olsson bruker Øvingshotellet i Oslo som eksempel når han i sin artikkel 1. august stiller seg spørsmålet ”Hva går galt når det offentlige lager øvingsrom?”.

Olssons svartmaling av situasjonen gir stor grunn til å tro at han har misoppfattet Øvingshotellets tallmateriale og konsept.


Feil premisser
Olsson viser til at Øvingshotellet i Oslo har en utnyttelsesgrad på 15-20 %, og trekker fra det en slutning om at svært få benytter seg av tilbudet. Videre sammenlignes Øvingshotellet med private aktører som i hovedsak driver langtidsutleie av lokaler.

Dette blir ganske enkelt misbruk av tall og sammenligninger basert på feil premisser.

Øvingshotellet har pr august 2011 en utnyttelsesgrad på ca 25 %. Dette tilsvarer et ukentlig besøk av 900 øvende, et forventet besøkstall i 2011 på ca 45 000, og nærmere 9000 forskjellige brukere siden åpning i 2009. Etter hva vi erfarer er det få tilbydere som kan vise til tilsvarende aktivitet i sine øvingslokaler. Øvingshotellet benyttes også av nær sagt alle byens musikkfestivaler, en rekke musikkskoler, turneorganisasjoner, og musikkorganisasjoner. Et mangfold av kurs, seminar og pedagogiske tilbud til barn og unge drives også ved hotellet.

Vi opplever å ha en svært begeistret brukermasse og erfarer at Øvingshotellet på kort tid blitt en sentral og viktig institusjon for store deler av byens musikkliv.


Flest brukere er målet
Øvingshotellet driver timebasert utleie av rom. En utnyttelsesgrad kan derfor ikke uten videre sammenlignes med døgnbasert utleie. Utnyttelsesgraden ved Øvingshotellet er et verktøy for å måle hvilken kapasitet hotellet har innenfor de til enhver tid gjeldende åpningstider. Målet er ikke primært å øke utnyttelsesgraden, men hele tiden å ha flest mulig brukere på huset.

Det dels misvisende forholdet mellom utnyttelsesgrad og aktivitet kan illustreres med det faktum at utnyttelsesgraden vil øke vesentlig dersom man strategisk reduserer åpningstiden på tidspunkter med lavest aktivitet, men følgen vil da være at man reduserer antallet brukere betydelig. Omvendt vil høy aktivitet tilsi at man bør utvide åpningstidene for å favne flere brukere, da vil imidlertid utnyttelsesgraden synke.

Videre har de ulike romkategoriene ulikt bruksmønster der en hovedtrend er at bruken av solistrom og preproduksjon er høyest på dagtid, mens band- og ensemblerom har høyest aktivitet på kveldstid. Det er likevel ikke slik at vi velger å stenge solistrom på kveldstid eller bandrom på dagtid kun for å vise til en høyere utnyttelsesgrad, til det er etterspørselen for stor, også utenom prime time.


Timeleie for flest
Hotellprinsippet innebærer at man leier et øvingsrom på timebasis. Man betaler dermed bare for faktisk øvingstid og er ikke bundet til faste kontrakter eller månedsleie. Konseptet med timeutleie fremfor fastutleie av rom er valgt for nettopp å kunne favne flest mulig brukere.

Olssons sammenligning med aktører som driver langtidsutleie av rom blir derfor skivebom. Øvingshotellet er dimensjonert for å ha kapasitet til å ta imot både regulære brukere og drop in brukere på kort varsel, også i fremtiden.


Størst og best
Øvingshotellet er med sine 49 rom landets største og best utstyrte kompleks av øvingslokaler. Alle rom er topp moderne, utstyrt med backline, klimaanlegg, veggspeil, dagslys og gode lydforhold. Hotellet er også bemannet med teknisk personale som er tilgjengelig for våre brukere, og som rigger og rydder alle rom mellom hver enkelt booking.

Tanken er å tilby musikere optimale arbeidslokaler og et fleksibelt konsept der musikere gis anledning til å arbeide uten forstyrrende elementer. Til forskjell fra andre aktører tilbyr Øvingshotellet også 17 solistrom med akustiske pianoer, 9 store ensemblerom, rom med flygel og en rekke rom spesialtilpasset ulike sjangere. Dette gjør konseptet attraktivt for mange miljøer som ikke finner egnede lokaler andre steder.


Utelukkende positive tilbakemeldinger
Einar Olsson hevder de kommunale prosjektene ”overser de klart viktigste behovene til folk som spiller i band”. Stavanger og Bergen kommuner for svare for seg, men Øvingshotellet gjør alt hva vi kan for å legge til rette på best mulig måte for alle brukere, også de musikere Olsson måtte representere.

Olssons argumenter tas naturligvis til etterretning, men vi vil understreke at Øvingshotellet er ment som et tilbud til alle musikere, både klassiske musikere og rytmiske musikere innenfor alle sjangere og alle aldre. De tilbakemeldinger vi har fått etter halvannet år i drift er utelukkende positive, og tyder på at konseptet treffer svært mange musikere og et bredt musikkmiljø.


Gro Balas
direktør, Kulturetaten

Ole-Henrik Holøs Pettersen
daglig leder, kst., Øvingshotellet


Music Industry, Debate, Politics