Safe as Milk legger ned
INTERVJU: Arrangørene bak Safe as Milk-festivalen i Haugesund bestemte seg i helgen for å legge ned. Det betyr at arrangementet sommeren 2008 ble den tiende og siste i rekken. - Gleden av å formidle kvalitetsmusikk i alle slags smale genre, til et lokalt publikum som har vært ganske sultent på den slags, har vært viktig for oss, sier Andreas Meland til Ballade.
Årabrot (Foto: safe-as-milk.org) (330x)

Av Carl Kristian Johansen

Safe as Milk startet på Festiviteten sommeren 1999. Konserten med Nils Henrik Asheim og Lasse Marhaug i Kulturkirken Skår avsluttet 2008-utgaven, og ble også den siste konserten i regi av Safe as Milk-festivalen i Haugesund.

Det betyr at festivalen var med på den eksplosjonsartede veksten i det norske festivalmarkedet, og at den legger ned når avskallingen har startet for alvor. Men festivalledelsen sier til Ballade at avviklingen er kontrollert, og at det ikke er økonomiske årsaker til at Safe as Milk nå går over i historien.

- Det er helt alminnelige grunner til at vi legger ned; som for eksempel at det er lite tid til å arrangere festival mellom jobb og familie. Samtidig har vi har alltid visst at vi ikke skulle holde på evig. Dette har vært et kjærlighetsprosjekt og vi har gitt mye krefter og energi til prosjektet for at det skulle bli skikkelig bra. Da er det lurt å gi seg når man ser at det ikke er plass til å gjøre det så bra som man ønsker at det skal være, sier Andreas Meland, en av arrangørene i Safe as Milk.

- Jeg forstår oppturen i festivalmarkedet. Det er mange som lukter næringspotensial og en mulighet til å trekke turister og skape samhold lokalt. Nedturen kommer for de som ikke vært flinke nok til å fokusere på innhold, mener Meland.


Idealisme

Meland har ikke sett på Safe as Milk som en del av det øvrige festival-Norge.

- Stort sett handler festival-Norge om festivaler med ganske likt program, med masse sponsorer og et mål om å trekke mest mulig folk. Det finnes også festivaler som ligner på Safe as Milk, men jeg føler at vi har stått utenfor festivalbølgen, sier han.

Meland er ansvarlig for distribusjon av platemerket ECM under Grappa i Norge. Safe as Milk-makker Kristian Kallevik driver musikkbutikken Tiger i Oslo sentrum. Hva måtte til for at dere ville fortsatt?

- Egentlig ingenting. Hvis den skulle fortsette måtte den ha blitt et mindre idealistisk prosjekt og mer institusjonalisert på et eller annet vis. Det har vi ikke vært interessert i, sier Meland.

- Safe as Milk har alltid vært i en privilegert situasjon og fått oppbacking fra Haugesund kommune og Norsk kulturråd og andre. Vi har aldri vært i noen økonomiske problemer, men hatt en liten og trygg økonomi hele veien. Vi har heller aldri hatt fokus på at festivalen skulle vokse seg stor. Fokus har vært å holde festivalen kunstnerisk interessant og liten.

Fra å starte som en bredt anlagt mønstring av forskjellige uttrykk ble Safe as Milk etter et par år en mer renskåren musikkfestival.

- Vi har hatt et formål om å pirre og lære opp publikum, og vi har hatt et trofast publikum. Grunnen til å starte opp var at vi hadde lyst til å vise fram musikk som ikke har vært synlig i Haugesund. Gleden av å formidle kvalitetsmusikk i alle slags smale genre, til et lokalt publikum som har vært ganske sultent på den slags, har vært viktig for oss, sier Meland.


- Betød mye for de med alternativ musikksmak

Artist og haugesunder Sten Ove Toft er bookingansvarlig på Blå i Oslo, og var involvert i festivalen i noen år på begynnelsen av dette tiåret. Toft synes avviklingen er trist, men har forståelse for begrunnelsen.

- Det har komme til en naturlig avslutning. Jeg synes det er helt greit å gi seg på topp. En annen ting er det at alt er i ferd med å bli sentralisert igjen. Det blir vanskeligere å opprettholde alternativ områder utenfor storbyene. Nå blir det opp til andre å holde i gang konserttilbudet i Haugesund og vi får se om det skjer, sier Toft.

Hva slags betydning har Safe as Milk har lokalt i Haugesund?

- Før Safe as Milk var Haugesund en by som ikke hadde noe å tilby annet enn store arrangementer og store festivaler. Safe as Milk betød mye for de med alternativ musikksmak. Festivalen har vært en liten aktør, men har hevet konserttilbudet for de smalere uttrykkene og på en måte skapt en scene. I Haugesund har Safe as Milk navngitt en bås for folk som ikke nødvendigvis hører på Sondre Lerche, sier Toft.

Foruten å være en identitetsmarkør i Haugesund, mener Blås bookingsjef at Safe as Milk også har hatt en nasjonal betydning.

- Som konsertarrangører har de hentet artister som ikke har vært i Norge før og sendt de videre til Oslo og Bergen i samme runde. Der har de gjort en bra jobb. Samtidig er det mange artister og band som har et utspring rundt festivalen, og som senere har flyttet til Bergen og Oslo, sier Toft.

Hvordan endres festivalfloraen i Norge med Safe as Milks bortgang?

- Vi mangler nå en festival som har troen på de alternative uttrykkene innefor populærmusikken. Det finnes enkelte kredibilitetsbookinger på de store festivalene, men Safe as Milk har vært en festival for de som har vært genuint interessert i eksperimentell musikk. Alternativ og eksperimentell jazz er ganske bra representert andre steder, men grensesprengende rock, særegen pop og lavmælt elektronika er det veldig få andre aktører som har tatt tak i, sier Toft.

Safe as Milk videreføres som plateselskap og er aktuell i disse dager med Lars Myrvolls plate ”The Island”.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Festivals, Genre\Popular Music