- Som en festtale
Sjefen for Kongsberg Jazzfestival er ikke imponert over Kulturrådets evaluering av Moldejazzen.

I en rapport fra Kulturrådet som skal vurdere Molde Jazzfestivals kunstneriske måloppnåelse, brukes tall som er rent teoretiske til å begrunne hvordan festivalen ”på en imponerende måte” kombinerer jazzfestival og folkefest.

Festivalsjef for Kongsberg Jazzfestival, Pål Fidjestøl, synes ikke det er noe spesielt bemerkelsesverdig med tallbruken i vurderingen.

- Dette er uskyldig tallpynting som kulturrådet har gjort selv, og er ikke en dramatisk avsløring. Slikt skjer over hele fjøla, uansett virkefelt. Vi er selv i samme situasjon i forhold til jazz og ikke-jazz - jeg har fått kjeft for å ha booket Madrugada. Det finnes en forståelse av at rockefestivaler skal ha en enerett på å ha kommersielle konserter, men både Molde og Kongsberg kombinerer det smale med folkefesten. Jeg ser ikke det helt skandaløse i at Missy Elliot har spilt på Molde, sier Fidjestøl.


Ligner på festtale
Vurderingen fra Kulturrådet er han for øvrig kritisk til.

- Den ligner på årsmeldingen vår, det vil si, det er som en festtale. Teksten er i referatstil, og ikke så mye en evaluering som sådan. Det er mer en begrunnelse og et forsvar. Alt som står der har også vi og andre festivaler gjort. For all del, Molde er flinke, men det er spesifisert i kriteriene at knutepunktfestivalene skal være kompetansesentre. Det synes jeg ikke Molde har vært. Tydeligvis tar ikke Kulturrådet tak i den biten.


Les også: Kritiske til Moldes samarbeidsevne


- Prinsipielt hårreisende
Fidjestøl stusser også på selve konseptet med knutepunktfestival, og ikke minst det at invitasjonen fra departementet til å evaluere Molde og selv søke om knutepunktstatus kom samtidig.

- Det er prinsipielt hårreisende.

- Søkte Kongsberg om knutepunktstatus?

- Vi har valgt ikke å søke, og forholdt oss bare til evalueringen. Hvis jeg skrev noe som helst om søknaden, var det at dette tar vi senere. Det var også noe med tidsfristen. Man får ikke formulert en god knutepunktsøknad på noen få uker. Det føltes i alle fall ikke riktig for oss.

- Vil dere søke senere?

- Jeg kan ikke utelukke det, men da Molde i sin tid fikk tildelt denne statusen ble Kongsberg også invitert til å søke, og sa nei fordi man var redd for å miste programmeringsfriheten. Det at vi aktivt har takket nei gjenspeiles forhåpentligvis i programmet, i den forstand at vi av og til tillater oss å være "rampegutten i jazzklassen".

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Festivals, Genre\Jazz, Interviews, Politics