Lav kvinneandel ikke bevisst valg
Oslo Live tar til seg kritikken fra Kjetil Moen om lav kvinneandel på festivalplakaten.
Av Carl Kristian Johansen
Kjetil Moen i Radio Nova og Redyellowcab Booking tok mandag opp den skjeve fordelingen av kvinner og menn blant artistene på festivalene Oslo Live, Øyafestivalen og Hovefestivalen.
I går repliserte Øya med at kvinneandelen i Middelalderparken, som Øyas bookinggruppe har ansvar for, har et respektabelt antall kvinne- eller kvinnerelaterte prosjekter. Prosenten ligger ca. 30 i parken, mot ca. 15 % hvis man inkluderer klubbdelen avfestivalen som klubbene booker selv.
I Moens regnstykke kan Oslo Live skilte med ca. 9 % kvinner på sin plakat. Gaute Haaversen-Westhassel, daglig leder i Oslo Live, var på Radio Nova og snakket om samme problemstilling i fjor.
Han sier til Ballade at han tar til seg kritikken fra Moen, men at den i realiteten ikke treffer så veldig hardt.
- Den lave kvinneandelen er ikke et bevisst valg. Det er ikke slik at vi booker band med mannfolk bare for å gjøre det.
Haaversen-Westhassel sier at Oslo Live har hatt inne bud på flere band med kvinneprofil som de ikke har fått.
- Det hender at artister vi legger inn bud på ikke kan komme fordi det ikke passer inn i turnéplaner., sier Haaversen-Westhassel, som trekker fram La Roux, Robyn og Gossip som eksempler.
Oslo Lives bookinggruppe består av Haaversen-Westhassel, Magnus Ulvik og selskapet Monstera i Stockholm, som sparrer mye med miljøet utenfor festivalen. I det utvidete nettverket finnes det kvinner.
- Vi har ingen damer som sitter i bookingmøtene våre, men i den ekstremt lille organisasjonen vår har vi kvinner med ledererfaring fra andre scener i bransjen. De foreslår like gjerne mannfolkband som kvinnfolkband, sier Haaversen-Westhassel.
I likhet med Øyafestivalen er det rådende bookingkriteriet i Oslo Live kvalitet kombinert med helhet i programmet.
- Vi booker artister ut fra det vi mener er bra og tror kan trekke folk. Santigold var en av de første artistene vi var ute etter da vi begynte å booke festivalen i fjor høst. Vi pusher ikke henne fordi hun er kvinne. Hun står på egne ben som artist, sier Haaversen-Westhassel.