Musikalsk matjul
Coops distribusjon av "Strålande jul" illustrerer hvordan en dagligvarekjede kan være med på å snu trenden i musikkbransjen med kombinasjonene lavere priser og større volum, i følge kjeden selv.

Av Tellef Øgrim

- Ja, men går ikke alle rundt med sørgebind om dagen?

Slik spissformulerer Coops informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad stemningen i musikkbransjen anno 2009.

Dømt etter inntrykket man får når bransjens representnanter dukker opp i offentligheten, kan han kanskje ha rett.

Kløvstad er overbevist om at muligheter på distribusjonssiden på langt nær er uttømt, og at det fortsatt står mye ugjort når det gjelder analogt salg, i tillegg til alle tiltak for å møte piratkopieringen med lovlig digital distribusjon.

Odd Nordstoga og Sissel Kyrkjebøs juleplate skal ut til 1100 butikker i de seks forskjellige Coop-kjedene. Aller først får Coops medlemmer tilbud i posten.

Kompensasjon...
I pressemeldingen som omtaler årets cd-juletsunt går Coop langt i å slå fast at massedistribusjon i matbutikker kan kompensere for tapt omsetning: "Mens tradisjonell musikkbransje opplever nedgang på 6 prosent så langt i år, opplever Coop salgsvekst og bidrar dermed sterkt til vekst innenfor norsk musikk- og kulturliv. Coop viser med denne satsningen at norsk musikk står sterkt blant befolkningen og at nye distribusjonskanaler(salgskanaler) kompenserer for norsk musikkbransjes sorg over tapt omsetning via piratvirksomhet over internett."


...men ikke svaret på alt.
Kløvstad vil likevel ikke påstå at dette er svaret på utfordringen fra ulovlig nettdeling, men sier likevel at musikkbransjen har "en del å gå på med å lappe et hullete teppe i forhold til hvor musikken når ut".

Kort sagt vil han ha prisen ned, anslagsvis 40 prosent i forhold til full cd-pris.

Kompensasjonen ligger i bredden i distribusjonen.

Selv om utfordringene og mulighetene ligner på de man ser når bøker selges i et kjedesystem som dette, mener Kløvstad at cd-er tross alt er enklere, ikke minst fordi både formatet og prisen standardiseres.

En videre satsning forutsetter i følge Kløvstad at "musikkbransjen syns der er ok".

Han er forberedt på en diskusjon blant annet om at distribusjon i dagligvarekjeder innebærer for billig salg i en kanal som er faglig svak.

Han tror likevel at konseptet kan utvides med smalere musikk.

Coops salgsmål for "Strålande jul" er dobbel platina, det vil si totalt 60 000 eksemplarer.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Music Industry