Strømmer konserter
Nå skal både WiMP og Spotify inn i konsertmarkedet, om enn på forskjellig vis. Strømmetjenestene viser at de ønsker å være selvstendige aktører på musikkmarkedet.

5. april skal Spotify direkteoverføre en konsert fra London. Tre dager senere gjør WiMP opptak av Lukestar sin konsert i Oslo til sitt nye "bootleg"-konsept.

Mens Spotifys overføring blir tilgjengelig live, er norske WiMP foreløpig ikke interessert i å direkteoverføre konserter.

- Konserten vil ikke bli direkteoverført, men heller legges ut etterpå - foreløpig dato er satt til 15. april. Vi er foreløpig ikke så opptatt av å liveoverføre konserter, vårt mål er mer å ha produkter som kan være tilgjengelige for abonnentene i lang tid etterpå, sier Sveinung Rindal i WiMP.

Det vil ikke bli gjort noe annet med opptaket enn vanlig miksing og master, forklarer Rindal som sier at dette blir "et øyeblikksbilde av hva Lukestar gjør på scenen i 2011".


Promostunt fra Spotify
Sofie Grant i Spotify sier at deres konsertoverføring, som utelukkende er på direkten og ikke vil være tilgjengelig i Spotifys katalog etterpå, først og fremst er gjort som reklame for annonsøren de samarbeider med om overføringen.

- Er konserten tilgjengelig for alle, eller bare for betalende abonnenter?

- Nissankonserten kan sees av Spotify Free/Open-brukere i Storbritannia direkte i Spotify-programmet. Våre Spotify Unlimited/Premium-brukere, og de i andre land, kan besøke denne nettsiden for å se konserten.

Spotify overførte allerede i fjor en konsert med bandet MGMT.


- Hvor mange benyttet seg av det tilbudet?

- Vi oppgir ikke eksakte tall, men overføringen var vellykket og vi er fornøyde med å kunne gi våre brukere en merverdi i form av livemusikk, sier Grant.


- Strømmetjenestene er mer enn butikker
Tiltak som dette viser at strømmetjenestene er noe mer enn platebutikker, mener Rindal.

- WiMP har som ambisjon å være en aktør på musikkmarkedet, da må vi være kreative og frempå, og ikke bare tilby det selskapene sender ut. Vi må selv sette agenda. Dette er en kreativ tid også for artister, som får stadig flere arenaer å være synlige på. Under “bootleg”-paraplyen kan man tenke seg en rekke forskjellige opptak, ikke bare konserter. Det kan like gjerne være en studiosession mellom turneer eller en øving med en gjesteartist. Typisk for mange av de nye måtene å vise seg frem på som band, er at det ikke lenger handler om sjokkeffekten, men heller er ulike måter å sette musikken i sentrum på.

WiMPs utbetalinger til artister blir de samme for konsertopptak som for øvrig repertoar. Spotify opplyser at det i deres tilfelle er annonsørene som har ansvaret for oppgjøret med artistene og rettighetshaverne.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music, Concerts, Concerts\Outside Norway, Multimedia, Outside Norway