Stabilt for orkestrene
I et marked der økonomisk uro og konkurranse fra andre kulturtilbud preger konsertaktiviteten leverer norske symfoni- og kammerorkestre stabile tall når utlandsturneringen kartlegges.

Norsk Teater og Orkesterforenings statistikk over utlandsaktiviteten for symfoniorkestrene og kammerorkestrene i organisasjonen er en av få konkrete tallfestede oversikter som viser hvor mange konserter det spilles i internasjonalt og hvor mange publikummere som faktisk kommer for å høre orkestre som Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester, Bit 20 Ensemble eller Det Norske Kammerorkester.

Ser man på statistikken for som dekker årene 2008 til 2012, ser man raskt at den er overraskende stabil. Med et snitt på 26 konserter og 33 532 publikummere pr. år , og med en liten peak i antall publikummere i 2009 og antall konserter i 2010 er aktiviteten i store trekk jevn og stabil:



NTOs spesialrådgiver Trond Okkelmo velger å se positivt på den jevne utlandsaktiviteten:

- På en måte kan man velge å se negativt på dette; at vi ikke klarer å øke aktiviteten og spiller for flere publikummere. Jeg velger heller å se positivt på utviklingen. Statistikken viser at publikumstallene har vært jevne over veldig land tid – dette forteller oss at interessen for norsk orkesterkultur er stabil.

- Man kan på mange måter si at man har gjort det bra, publikum fornyer seg tross alt og vi konkurrerer med et langt større kulturtilbud i dag sammenlignet med tidligere. Det faktum at vi klarer å tiltrekke oss publikum i konkurranse med Facebook eller andre kulturuttrykk må jo sees på som positivt.

I følge Okkelmo er trenden med stabile tall for orkestersektoren ikke bare lokal men også global:

- Sammenligner vi oss med orkestre i utlandet ser vi også her at tallene er stabile. Vi skal være glade for at det holder seg slik. Interessen for scenekunst ser ut til å holde seg på et jevnt nivå selv om man konkurrerer med stadig flere utrykk og tilbud.

Finanskrise og økonomisk uro i Europa har selvsagt hatt noe innvirkning på orkestrenes utlandsaktivitet:: - Orkestrene er sterkt avhengige av sine sponsorer og når en av hovedsponsorene trekker seg, slik tilfellet har vært for Oslo Filharmoniske Orkester og samarbeidet med Norsk Hydro, kan det naturlig nok påvirke turneplanene for utlandet. Likevel har OFO klart å få til en imponerende utlandsaktivitet med bla. konserter på BBC Proms og en Japanturné der Toshiba gikk inn som delsponsor.

- Det er spennende å se at orkestrene også omtales mye i internasjonal presse når det turneres. Vi bidrar i høyeste grad til økt norsk eksponering og omdømmebygging i utlandet og vi ser det som viktig å vise at det er en sterk og levende orkesterkultur i Norge.

Okkelmo forteller også at fra og med 2012 kartlegges også repertoaret som spilles på konserter i utlandet. Nå vil det være mulig å føre bedre statistikk over verk som spilles av norske komponister i utlandet. Å få oppført nyere norsk musikk på programmet når orkestrene turnerer ute kan være en utfordring: - Det er en evig kamp – det er ikke enkelt å få norske komponister på programmet, sier Okkelmo. Det er mye som spiller inn for å få nyere norsk musikk spilt; mye avhenger av hvilken dirigent som leder orkesteret og hvilket publikum man spiller for. Normalt sett er det våre utenlandske partnere i de forskjellige territoriene som tar byrden og risikoen ved å sette opp konsertene og vi er helt avhengige av en god dialog med disse og dirigenten for å få satt opp norsk repertoar.

NTOs egen statistikkoversikt for musikkfeltet (som dekker langt flere felter enn bare utlandsturnering) finner du her.