- Flatt er det nye opp
Musikkmarkedet i England har flatet ut. Det er et godt tegn.

2009 var året da de virkelige storselgerne ble gjenintrodusert i platemarkedet. Et dødsfall (Michael Jackson), en YouTube-sensasjon (Susan Boyle) og et PR-geni (Lady Gaga) sørget sammen for at folk kjøpte musikk igjen som om 00-tallets nedtur knapt hadde begynt. Den britiske musikkindustrien kan nå melde at salget for 2009 tilsvarte salget for 2008. Etter 5 år med sammenhengende nedgang er dét et svært positivt resultat. Eller, som Will Page i PRS for Music (britiske TONO) sier til The Guardian: "Flatt er det nye opp".

- Dette er virkelig bemerkelsesverdige tall for musikkbransjen i en tid der økonomien ellers er langt nede.

Utviklingen går også på tvers av andre tendenser i underholdningsfeltet, der salget av dataspill sank med 11% og salget av DVDer med 10%. Page mener at musikkbransjen fortsatt har mye å hente på det digitale feltet.

- Forskjellige aktører trenger også å samarbeide mer. Bransjen trenger en sterk stemme for å møte et vanskelig år.


Opp kan bli opp igjen
Det britiske festivalmarkedet har, i likhet med det norske, vært inne i en svært positiv utvikling. Veksten fortsetter, men i et litt mer moderat tempo enn rekordåret 2008, der inntektene fra livemarkedet økte med 13%.

Samtidig, skriver The Guardian, øker gapet mellom de største og de minste - hver uke stenges 49 puber, noe som betyr færre plasser for nye band å prøve seg på. Norske bookingagenter sier denne uken til Ballade at klubbmarkedet også i Norge har blitt vanskeligere de siste årene. Til sammenligning er det i USA de største konsertene som sliter mest. Pollstar melder at de 100 største turneene tjente 17% mindre i første halvdel av 2010, noe som tyder på at konsertboblen har sprukket.

Will Page tror ikke de amerikanske tilstandene automatisk vil smitte over til Europa.

- Neste år vil vi kanskje se at opp er det nye opp.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Festivals, Concerts, Concerts\Outside Norway, Press\Outside Norway