Fri Resonans - varianter av improvisert musikk
INTERVJU: Det er dags for den fjerde utgaven av festivalen Fri Resonans i Trondheim, som i år vil presentere den mer stille varianten av improvisert musikk. - Ideen bak Fri Resonans er å presentere alle musikkformer som har en søken i seg, og som eksisterer utenfor mainstreamen, sier Kim Myhr til Ballade.
Kim Myhr_bak (Foto: eget) (330x)

Av Carl Kristian Johansen

- Vi har blir bedre for hvert år. I år har vi det mest ambisiøse programmet noen gang, mener Kim Myhr, som ved siden av Martin Taxt og Håvard Volden utgjør laget bak Fri Resonans.

Myhr ble tildelt Jazzstipendiatet under årets Moldejazz, og har pause i internasjonale spillejobber og samkjøringen av sin 12-manns store versjon av Trondheim Jazzorkester, som skal presenteres på neste års festival i Molde. Nå er det Fri Resonans gitarist og komponist Myhr bruker tid på.

Festivalen, som ønsker å presentere en legering av samtidsmusikk, improvisert musikk, kammermusikk, jazz og populærmusikk, har eksistert siden 2005. Myhr har nå bopel i Oslo, og mener festivalen har vokst i takt med et mer mangfoldig musikkliv.

- Improvisasjon er utrolig mye mer akseptert blant yngre folk nå, og det er en utvikling som har skjedd de siste årene. Nå virker det som om alle studentene på konservatoriet driver med dette, og man er opptatt av å blande elektronisk og akustisk lyd. Det er en positiv utvikling, mener Myhr.

- Folk tar seg tid til å finne fram til sin egen musikk, og søker etter et lydspråk som de føler passer sin måte å spille på. Da får man et mangfoldig musikkliv, sier Myhr.


Utenfor hovedstrømmen

Søken etter nye måter å lage musikk på er mer og mer vanlig også i andre miljøer, mener Myhr, og henviser blant annet til Sonic Youths alternative diskografi på SYR Records som en forutsetning for den utviklingen.

- Ideen bak Fri Resonans er å presentere alle musikkformer som har en søken i seg, og som eksisterer utenfor mainstreamen. I fjor hadde vi Rockettothesky, som er en representant for den måten å jobbe og tenke på.

Er Fri Resonans en workshop-lignende møteplass for musikere framfor en publikumsfestival?

- Det kan virke som om festivalen er for musikere, men først og fremst er den til for å presentere denne musikken for folk. Det er en utadgående retning på det. Alle utlendingene som kommer til festivalen møter hverandre for første gang. Det er viktig at den spenningen blir synlig for publikum, sier Myhr.


To retninger

All Ears, en festival for improvisert musikk i Oslo som har holdt det gående et par år lengre enn Fri Resonans, heller litt mer i en retning av støymusikk enn sin slektning i Trondheim, mener Myhr.

- Generelt så presenterer vi musikk av den mer stille varianten innenfor improvisert musikk. I Japan er det to skoler i impromusikken; den ene er ekstremt høylytt, som representert av for eksempel Masonna og KK Null. Vi har mer fokus på den stille og rolig uttrykket til Sachiko M og Toshimaru Nakamura.

- Men det er bare hovedfokuset. Vi vil ha en allsidig profil, og litt av ideen er å få miljøene som liker støy, kammermusikk, elektronisk og samtidsmusikk til å komme sammen i ett og samme rom.

Det er håpløst at marginale musikkformer spilles for sitt eget publikum, mener Myhr.

- I år har vi for eksempel INTRO-klassisk vinneren Kristian Lindberg som skal urframføre et stykke av Jan Martin Smørdal. Det er viktig for oss å knytte til oss alle de små miljøene for smal musikk. Da blir folk garantert introdusert for nye ting.


Oslo og sørover

Den Oslobaserte SOFA-labelen er representert på Fri Resonans gjennom Varianter av døde trær og Ivar Grydeland og Ingar Zach, som står bak SOFA. De er på programmet med kvartetten Dans les Arbres som har gitt ut et album på ECM i år.

- SOFA har gjort fantastisk mye bra grunnarbeid for improens kår i Norge, og er en institusjon for veldig mange yngre musikere i Norge. Kanskje spesielt etter at de har greid å smale inn prosjektene sine litt. Hvert prosjekt har en idé, hvert band som presenteres er det en klar tanke bak, sier Myhr.

Toshimaku Nakamura er på plass i Trondheim og vil spille sammen med Håvard Volden.

Frankrike og Canada er representert med henholdsvis Sebastien Roux, som spiller med Myhr, og Pierre-Yves Martel. En pianobasert trio fra Australia kommer også til Dokkhuset i Trondheim.

- Pateras/Baxter/Brown har turnert i Europa i mange år. Musikken deres er veldig spesiell. Det er en lydverden fra Indonesisk musikk, blandet med punkrockenergi og improtilnærming, sier en entusiastisk Myhr om årets program.

Den fjerde Fri Resonans skjer 14. - 16. november på Dokkhuset i Trondheim, og avvikles med støtte fra Ny Musikk, Midtnorsk Jazzsenter, Norsk jazzforum, Melhusbanken, Dokkhuset og Trondheim kommune.

Dette er hjemmesiden til Fri Resonans.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Festivals, Improvisation