- Gi oss kulturbevillingene tilbake!
Musikkorganisasjonene i Stavanger går sammen mot avskaffelsen av "kulturbevillingen" som gjorde det mulig for utesteder både å arrangere konserter tidlig på kvelden og holde åpent utover natta.

De regionale musikkorganisasjonene i Stavanger har gått sammen om et utspill i forbindelse med debatten om kulturbevilling.


Ballade.no trykker her uttalelsene fra følgende organisasjoner:

FFFiR (Forum for freelancemusikere i Rogaland). Regionalt forum av, for og med musikere og musikkprodusenter.

MFO (Musikernes Fellesorganisasjon). Landsomfattende fagorganisasjon for musikere og pedagoger innen kulturfeltet. MFO er del av LO. MFO Rogaland er den lokale avdelingen.

Ny Musikk. Arrangør av konserter og workshops og arbeider for å fremme utvikling av ny musikk på nasjonalt nivå. Ny Musikk Stavanger er regionens lokale avdeling.

STAR (Stavanger Rock). Uavhengig interesse- og samarbeidsorganisasjon for det rytmiske musikklivet i Rogaland.


FFFiR - Forum for freelancemusikere i Rogaland og MFO
De "Frie scenene" og kulturbevillingssakens konsekvenser.

Vi ønsker med dette brevet å ytre vår bekymring ift de konsekvensene omgjøringen av skjenkereglene ser ut til å få. Det er ikke alkoholpolitikken som engasjerer oss, vårt fokus er at det musikalske mangfoldet, som det har tatt lang tid å bygge opp, ikke må raderes.

Da Kulturbevillingen ble innført, var det en tiltenkt innskjerping av byens sjenkebevillinger. Isteden har det blitt et smutthull, og i mange tilfeller har ordningen blir misbrukt. Samtidig har Kulturbevillingen sikret levedyktighet for flere viktige kulturscener, og det har gitt rom for en risikofylt og spennende programmering.

Flere av byens "frie scener" uttrykker at de etter en helthetsvurdering av det nye sjenkereglementet, ikke ser andre utveier enn å legge ned/legge om programtilbudet. Det blir m.a.o. vanskeligere å arrangere konserter fremover. Det bekymrer oss særlig når mangeårige, solide og veletablerte arrangører som Folken, Tou Scene og Cementen sliter. Kollapser disse går det tungt utover store deler av musikken i byen, både den smale musikken, den lokale musikke og den ukjente musikken. Flere dyktige musikere og band kan bli nødt til å droppe Stavanger som konsertsted. Dermed rammer det også publikum, som får et fattigere og mer ensformig tilbud.

Stavangers musikkliv har sett en oppblomstring de siste årene. Det skjer i dag mer på byens frie scener enn det noensinne har gjort. I tillegg ser vi fruktene av en lokal musikksatsing, både i et mangfold av musikkuttrykk, nye talenter og gjennom profesjonelle utøvere som markerer seg nasjonalt. Dette mangfoldet er med på å gjøre Stavanger attraktiv som studentby og som reisemål, og det gjør noe med oss som bor her. De frie scenene har en del av æren for denne utviklingen.

Stavanger har fostret flere markante utøvere innen improfeltet, f.eks.. Frode Gjerstad, som nylig mottok den prestisjefylte Buddyprisen, og Pål Nilsen-Love, en av norges mest ettertraktede instrumentalister om dagen. Også innen den elektrofoniske musikken har vi fremstående musikere, og i det siste har det vært friske tendenser å spore innen feltet tradisjonsmusikk/world music. Store deler av denne musikken lever sitt livet på de "frie scenene", steder hvor unge talentfulle utøvere spiller side om side med sine helter.

Den musikken som vi kaller smal er med andre ord musikk som setter Stavanger på kartet. Det finnes også gode eksempler på hvordan
eksperimenteringen i de smale sjangerene gir inspirasjon til andre musikkuttrykk, som rock og metall. I Stavanger har vi både rock- og
metallmusikere som bevisst søker impulser fra "den alternative scenen". Det gir nyskapning og utvikling.

Det er spesielt at Stavanger som en liten by i Europeisk sammenheng sitter med NuMusic-festivalen, en festival som både synes internasjonalt, og som setter Stavanger-musikken i dialog med den globale undergrunn-musikken. Tou Scene må også nevnes i denne sammenheng. De er begge kulturprodusenter som både setter Stavanger på det internasjonale musikkartet, og som gir oss
verdifulle impulser utenfra. En annen spennende tendens er at festivalene i det siste har tatt i bruk nye locations og utfordret nye publikumsgrupper. I 2008 arrangerte f.eks. Stavanger Internasjonale Kammermusikkfestival klassiske nachtspiel på Cementen Bar, noe som var utrolig populært. Slike tiltak er helt i tråd med det nasjonale og regionale målet om "kultur ut til folk der de er".

Stavanger var nettopp Europeisk Kulturhovedstad og det arbeides stadig med videreføring og ettervirkninger. Vi er stolte av byen vår, og vi er glad for at Stavanger Kommune har gått i bresjen for en aktiv og målrettet kulturpolitikk. Situasjonen til de frie scenene kan komme til å bli prekær. En annen konsekvens er at en, ved å tvinge scenene til nattklubbstatus og sene åpningstider, står i fare for å fjerne konserttilbudet for de under 20 år.

Vi oppfordrer med dette publikum og musikkliv til å engasjere seg, og vi oppfordrer politikerne til å ta ansvar!

Med vennlig hilsen
FFFiR (Forum for freelancere i Rogaland) og MFO Rogaland


STAR: KULTURBEVILLINGSSAKEN
"STAR jobber for å bedre vilkårene for musikkbransjen i Rogaland. STAR mener det er veldig uheldig at ordningen med kulturbevilling legges ned. Dette vil gjøre det vanskelig, om ikke umulig, for noen av byens viktigste kulturarenaner å fortsette med den viktige formidlingen av ny og utfordrende musikk."


Med vennlig hilsen
styret i STAR (Stavanger Rock)


NY MUSIKK
Ny Musikk er en arrangør av konserter og workshops og arbeider for å fremme utvikling av ny musikk. Vi ser med stor bekymring på bortfallet av kulturbevillingen. Utesteder blir nå nødt til å velge mellom tidlig åpningstid og nattklubbstatus. Dette rammer først og fremst konsertscenene i byen, som må redusere sin virksomhet. Denne reduksjonen kan vi ikke se har noen fordeler, heller ikke alkoholpolitisk. Derimot skaper den en meget negativ etterdønning etter "festen" Stavanger2008.

Vi er redd for at den foreslåtte ordningen vil skape et unødig skille mellom "uteliv" og "kulturliv". For et voksent publikum er skillene kanskje allerede der: nå går vi i teater, nå går vi på konsert, nå går vi på pub etc. For oss som jobber med et relativt ungt publikum, derimot, henger alt sammen. Dette er hele tanken bak steder med et bredere kulturtilbud som Folken og Tou Scene. Idealister har bygd opp disse stedene utfra en visjon om at kultur skal være tilgjengelig for alle og en viktig del av folks liv, like naturlig seint lørdag kveld.

Et av fire hovedsatsingsområder i den nye Kommunedelplanen for kunst og kultur i Stavanger er "Studentbyen Stavanger". Det er en kjent sak at både Bergen og Trondheim er populære studentbyer. I disse byene preger studentene gatelivet og utelivet og er en del av byens kreative ansikt. I Stavanger er studentene kjent for å sitte hjemme med video og øl. Hva kan vi gjøre med dette?

For å kunne utvikle en studentby er et relevant kulturtilbud en avgjørende faktor. Kjernen i dette er klubbkulturen, hvor live opptredener fra en scene kombineres med bar, dansegulv og sosial møteplass. Klubbkulturen er et nav for kreativ utvikling ikke bare innen musikk, men også visuell kunst, design, mote etc. Fra klubbene har det oppstått og oppstår stadig nye talenter, nye trender, nye uttrykksformer. Denne kreative verdiskapingen blir i sin tur retningsgivende for samfunnsutviklingen de kommende årene.

Sein stengningstid er et karaktertrekk ved denne kulturen, og gjør den også gjenkjennbar for et tilreisende internasjonalt publikum, og gjenspeiler seg i hvordan festivalprogrammer legges opp.

Vi som i en årrekke har jobbet for å skape kulturtilbud som fornyer byen, føler oss oversett av politikere som nå ser seg blind på alkoholpolitiske prinsipper. Prinsippene rammer konsertscenene og ensretter utelivstilbudet.

Med vennlig hilsen
Ny Musikk (Stavanger)

Av - Red. Foto/illustrasjon: