En øvelse i samsnakk
KOMMENTAR: Mange spørsmål gjenstår etter første "bli-kjent-møte" mellom Music Export Norway og andre eksportrettede aktører i musikklivet, skriver Tellef Øgrim.

Det var på høy tid, og veldig gledelig, å se deltakere fra begge sider av høstens debatt om innretningen på norsk musikkeksport samlet i samme rom om samme tema på Victoria i Oslo tirsdag ettermiddag. At det fortsatt lå spørsmål igjen i krokene etter det korte møtet burde ikke overraske noen.

Music Export Norway er 10 år, og tvilen til at denne organisasjonen kan favne all norsk musikk med utferdstrang er nesten like gammel, så det er vel ingen som tror at alle spørsmål herved er løst.

I tillegg til å være en øvelse i samsnakk kom det et konkret tiltak ut av møtet: Music Export Norway (MEN) skal jevnlig møte forskjellige felt i musikkbransjen som skal sikre at MEN blir det styreleder Jørn Dalshow på møtet kalte et felles service- og kompetansesenter for norsk musikkeksport.

Forøvrig lot møtet til å enes i en samstemt (!) selvkritikk: Alle har vært for dårlige til å kommunisere. Selv Kristin Danielsen i Ny Musikk, som fortalte at hun i sine 4 år som leder ikke har mottatt noen initiativer fra MEN, la til at hun selv ikke direkte hadde bedt om hjelp fra MEN.


Innleggene i høstens eksportdebatt.


Jørn Dalchow benyttet også møtet til å lansere to "tilskuddsordninger" til norske musikkeksportprosjekter.

- MEN skal dele ut ad hoc-midler til konkret dekning av spesifikke mangler i eksportprosjekter. Potten er årlig på 300 000 kroner.

- Viktigere, og mere betegnende for MENs innretning, er en ordning der to eksportprosjekter skal få 300 000 kroner per år i tre år. Tilskuddet skal gå til det som kalles "direkte utgifter", det vil si ikke lønn, honorar og lignende.


Flere fulgte opp med å peke på behovet for å gi mer til få. Som Larry Bringsjord, styreleder for FONO, uttrykte det: "Det har vært mye 20 000 kroner i øst og vest i hittil". Samtidig ga flere uttrykk for at til tross for at 20 000 kroner ser veldig lite ut i et eksportframstøt, later det til at artister og band gjerne vil ha de små tilskuddsummene.

Har "klatte-støtten", representert ved for eksempel UDs reisestøtte administrert av MIC, bare blitt til uten at noen har tenkt, eller er den et svar på et relevant behov hos "eksport-prosjekter" av andre kalibre og med helt andre mål enn de MEN innretter seg på?

900 000 til Donkeyboy eller 10 000 til Frøy Aagre?

Støtte til spydspisser (eller "lokomotiver", som det blir kalt i eksportplanen "Ekspander eller dø", laget av to av MENs eierorganisasjoner) eller nødhjelp til en flybillett så bandet får med seg trommeslageren?

Jørn Dalchow ga klart uttrykk overfor Ballade rett etter møtet at MEN har et næringsfokus. Måler er å sørge for at det genereres overskudd og at det blir på norske hender.

Er dette næringsperspektivet anvendelig på all norsk musikkeksport, eller trenger vi to strategier, en for lønnsom musikknæring og en som handler om å eksponere smal, og ikke umiddelbart salgbar, norsk musikk for verden der ute?

Og hva med skillet mellom MIC og MEN? Det er mildt sagt vanskelig å forsvare at to forskjellige organisasjoner bruker penger på de samme arrangementene i utlandet uten å samordne seg imellom. Det er det heldigvis ikke uenighet om. Skal vi tro MICs direktør er det samtaler på gang for å avklare forholdet mellom de to.

Kan etableringen av permanente kontaktgrupper mellom MEN og norsk musikkliv avklare alle uoverenstemmelser og svare på alle spørsmål? Det forutsetter i så fall at det ikke bare blir plass til de små spørsmålene.

Utvidelese av MENs eiergruppe til å omfatte flere organisasjoner og institusjoner som sysler med eksport har allerede blitt en gjenganger. Ønsket ble luftet gjen igår, klarest av Lars Mossefinn i Vestnorsk Jazzsenter.

MENs holdning, formidlet til Ballade umiddelbart etter møtet, er at en utvidelse er unødvendig og uhensiktsmesseg siden dagens eiere (IFPI, FONO, GramArt, NOPA og MFO) tilfredstiller behovet for å ha utøveres og opphavsmenns interesser representert.

Under by:Larm fredag byr det seg en ny mulighet for å følge debatten om musikkeksporten. Flere av de som deltok på tirsdagens møte stiller i et panel som blant annet skal svare på spørsmålene: Hva skal vi med musikkeksport og hvem skal få bruke eksportkronene?


Tellef Øgrim er redaktør for Ballade.no

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Export