Promo med inntekter

Det er vanskelig å omsette promotering på nettet til klingende mynt. Det norske firmaet Musicnodes kan ha funnet en løsning.

Musicnodes er en gratis musikkspiller som viser reklame når brukeren streamer musikk. Ved å registrere seg på Musicnodes.no kan enhver bruker benytte seg av musikkspilleren, eller noden, på sin blogg, i sin nettavis, eller på Facebook.

- Inntekten av reklamevisningen fordeles likt mellom rettighetshavere og den som publiserer musikken. Det vil si at en blogger får tilgang på både gratis musikk i sine artikler, og annonseinntekter. Samtidig støtter de rettighetshaverne av musikken, forklarer gründer Preben Lugg.


Skaper felles verdikjede
Det har ikke alltid vært en sammenheng mellom nettpopularitet og inntekter - les for eksempel vår sak om The Captain and Me og Torgny. Lugg sier at Musicnodes er svaret på hvordan alle som enten promoterer, deler eller publiserer musikk i forskjellige digitale sammenhenger, bidrar til i en felles verdikjede, der alle får inntekter.

- Både de som står bak musikken og de som distribuerer musikken redaksjonelt eller sosialt er en del av verdikjeden. Musicnodes skal bidra som et mellomledd mellom musikkindustrien, digitale medier og andre musikktjenester, sier Lugg.


Denne uken slipper Jaa9 og OnklP sitt nye album "Lasse".Det er tilgjengelig i Musicnodes:



Vil synliggjøre avspillinger
Musicnodes har foreløpig blitt testet ut av blant annet VG, Dagbladet og hiphop-magasinet Kingsize, og har flere store annonsekampanjer på plass med blant andre Hi-Fi-klubben og Statoil. Også selve musikken begynner å komme på plass:

- Vi har nå et stort avtaleverk som blant annet innebærer avtaler om fulle kataloger med tre av fire majorselskap. Snart vil vi også henvende oss til mindre labels og uavhengige selskap, for også å få dem inn i avtaleverket på lik linje med de store, sier Lugg.


"Promo med inntekter"
Han kaller Musicnodes "promo med inntekter".

- For rettighetshavere er Musicnodes promo med inntekter, der alle avspillinger blir registrert og rapportert. Vi ser at noen artister, managere og promotører bruker Musicnodes som en hovedside for en utgivelse, som også viser til andre kanaler og tjenester der musikken er gjort tilgjengelig. Målet er at vi skal synliggjøre avspillinger og data opp mot andre tjenester, og samtidig levere data til samarbeidspartnere som kan bruke dette som parametere i for eksempel offisielle lister.

Daniel Haugen, digitalansvarlig i EMI, sier til Ballade at Musicnodes er den første tjenesten som virkelig har klart å utnytte det sosiale aspektet ved nettet til å distribuere og dele musikk på en lovlig måte.


TONO har troen
Musicnodes er det norske alternativet i kildenettverket til Lovly.no, en tjeneste som ligner på sosiale hitlister som Billboards Social 50 og The Ultimate Chart (se for øvrig saken "- VG-lista er helt avleggs"). Kildene Lovly bruker for å måle popularitet i sosiale medier er LastFM, Myspace, Twitter og Musicnodes, samt “bloggosfæren”.

- Alle disse tilhører det sosiale nettet. Lovly fungerer mest som et supplement til de salgslistene som finnes. Sosiale lister fanger opp et annet type konsum enn salgslistene, mener TONOs Jan Richard Kjelstrup, som sier at TONO har tro på Musicnodes.

- Vi synes det virker som et veldig lovende konsept. Det er først og fremst en veldig god løsning for å spre musikk i sosiale medier, og samtidig sørge for at de som lager musikken får penger for bruken. Musicnodes er en ny type tjeneste som kan fylle et tomrom.

- På hvilken måte?

- Det bidrar til tettere integrasjon mellom tekst og musikk, og gir mulighet til å høre på musikken mens man leser om den i samme grensesnitt.

- Tilfredsstiller Musicnodes et behov for bransjen?

- Musikk har blitt spredt i sosiale medier lenge uten at rettighetshaverne har fått penger. Dette er en mulighet til at de kan få betalt. Bruken av musikk går stadig opp, og er noe av det meste attraktive kulturinnholdet som finnes, sier Kjelstrup.


- Etisk riktig?
Musikkbloggeren Øyvind Berekvam var tidlig ute med å ta i bruk Musicnodes på sin blogg Berekvam.com.

- Jeg synes det er et kjempestilig opplegg, et glimrende konsept. Jeg har ikke selv nok trafikk til at det blir en inntektskilde for meg, men som musikknerd er jo statistikken vel så interessant. Nå kan jeg se nøyaktig hvor mange som hører på låtene jeg skriver om. Samtidig: Det at det finnes en mulighet for å tjene penger her, er jo en ekstra motivasjon.

Berekvam ser samtidig sider ved tjenesten som han mener bør diskuteres.

- Er det nok penger i systemet til at de tåler å bli lagt ut på sider med virkelig stor trafikk? Er det etisk riktig at for eksempel VG eller Dagbladet tjener penger på musikken de skriver om? Og vil disse publikasjonene synes det er ok med reklame på sine sider som de selv ikke har godkjent?


Alle får det de har krav på
Stein Vegusdal, digitalansvarlig i Sony, ser ingen betenkeligheter med at medier nå kan tjene på musikken de skriver om.

- Tidligere har det vært vanskelig å få medier til å bruke musikk i artiklene sine, ettersom det har kostet dem så mye. Nå er den utgiften helt borte. Om VG tjener på å skrive om vår musikk, har ikke vi noen betenkeligheter med det, så lenge alle rettighetshavere i alle ledd får det de har krav på.

Lugg selv forsikrer Ballade om at det er nok penger i systemet til å tåle solid trafikk. Når det gjelder den etiske siden ved nodene, forklarer han at Musicnodes har klare regler som skal forhindre misbruk.

- Nodene skal bare brukes i relevante kontekster. Hvis de brukes annerledes, for eksempel til å erstatte all annen reklame på en side, har vi mekanismer som raskt fanger opp det. Vi har allerede stengt ute en nettside som brukte nodene på feil måte - den slags plukker vi lett opp.

Av Carl Kristian Johansen og Espen A. Eik Foto/illustrasjon: og
Music Industry, Genre\Popular Music, Internet, Interviews, CD Releases