Never mind Norsk Rockemuseum...
DEBATT: I forrige uke meddelte kulturminister Trond Giske at Brattørkaia gikk seirende ut av konkurransen med Dora når det gjaldt lokaliseringen av "rockmuseet" i Trondheim. Dette vekker reaksjoner. Anita Overelv vil ikke starte en lokal lokaliseringsdebatt, men hun peker i dette innelgget på at musikkmiljøet igjen er ignorert når store avgjørelser skal tas. - Brattøraprosjektet er et dårlig valg, og etter min mening et voldsomt tilbakeslag for det rytmiske miljøet i Trondheim, skriver Overelv her.
Dora_Trondheim (Hjerteill. av PlanB) (330x250)

Av Anita Overelv

Jeg var en av de som syntes det var helt OK at Trondheim fikk Det nasjonale opplevelsessentret for Pop og Rock. Det var før onsdag.

Nå er jeg ikke så sikker lenger.

I kraft av min stilling som ansatt i Trondheim kommune, var jeg lokal by:larm - koordinator i Trondheim 2007, og med i utviklingen av prosjektet ”Trondheim Øst”. Jeg er fortsatt ansatt i Trondheim kommune, men dette innlegget skriver jeg som privatperson.

bygg:larm

I februar i år ble som kjent by:larm arrangert på Dora/Svartlamon/Trikkestallen i Trondheim. Et voldsomt monsterprosjekt, men med et tydelig budskap. Ved å omforme Østbyen i Trondheim til et rock - og popmekka, ble det satt fokus på denne bydelens utviklingspotensial innen kunst og kultur. Parallelt med by:larm ble bygg:larm lansert; en seminarserie hvor man setter fokus på moderne byutvikling, der kreative og kulturbaserte næringer er hovedbudskapet ved utviklingen av nye bydeler.

I tillegg har Trondheim kommune over lengre tid, investert millioner av kroner og store ressurser på en veldig positiv utvikling i Østbyen. Dette inkluderer Svartlamon, Strandveien (3000 kvm med kultur/ næringslokaler, hvor planen er å legge til rette for små bedrifter, kultur/produksjonsscene, verksteder etc), Trikkestallen, Buranhus Musikksenter, Uffa, Hiphop sentretet, Rosendal Teater, Lademoen kunstsenter, DOKKhuset + en masse små og store private initiativ innen kulturbasert næring.

Kulturbydel

Trondheim Øst er på god vei til å bli Trondheims kulturbydel, hvor musikk er en viktig del av energien og drivkraften. ”Den kulturelle aksen” liker man å kalle omtale dette som. Ved å legge opplevelsessenteret til Østbyen, nærmere bestemt Dora, ville man plassert det i et levende og vitalt musikkmiljø. Nå frykter jeg at opplevelsessenteret vil bli et nedstøvet museum gjemt bort med uinteresserte cruiseturister og badeglade trøndere som eneste forbipasserende…

Spare penger

Kulturministeren uttalte onsdag til TV Adressa at pris var en av de vesentlige punktene som lå til grunn for avgjørelsen om å ikke legge opplevelsessenteret til Dora. Brattøra har en årlig husleie som er i underkant av 4 mill. kr mindre enn Dora, og Kulturministeren påpeker at man vil få mye pop/rock for de pengene man sparer. Jeg skriver dette bak øret, og lover å minne kulturministeren på dette ved neste korsvei. Det gledelige er jo at herrene i styringsgruppa var ”noe uenige” om lokalisering.

Hva funksjonalitet angår, skjønner jeg ikke hva Kulturministeren snakker om. Jeg var selv med på å forvandle Dora til 6 store konsertscener på 2 måneder, hvor arbeidet hovedsakelig ble gjort på dugnad av ufaglærte.

Lovnader...

Jeg skal ikke grave i den tidligere debatten om hvor i landet opplevelsessentret skulle ligge, men det er ikke uten betydning at ved et hvert frieri til det lokale musikkmiljøet ble Popbunker Dora brukt som selve symbolet på hele kampen, og var det som fikk samlet miljøet. Sentrale aktører fra det rytmiske miljøet i Trondheim ble til og med invitert på workshop, der vi skulle tegne med fine fargerike tusjer våre tanker om hva VI ville fylle Dora med av aktiviteter og innhold.

Vi ble lovet at vårt engasjement og våre innspill skulle tas med i videre prosesser.

Jeg kjenner ikke detaljene i Brattøraprosjektet, jeg innrømmer det, men det er uvesentlig i denne sammenhengen. For det rytmiske miljøet har vel sagt fra hva vi mener, og ikke minst, hvor vi mener det hadde vært smart å ha et pop/rock museum i Trondheim?

... og garantier

Garantier i forkant av prosjektet, om at miljøet er en viktig faktor i utviklingen av at levende opplevelsessenter, råtner på rot.

Så kom ikke til meg å si at musikkmiljøet ikke har engasjert seg i utvikling av egen by. Med by:larm/bygg:larm07, engasjement i og ved de kulturprosjekter i Østbyen som er nevnt tidligere i teksten, er Brattøraprosjektet et dårlig valg, og etter min mening et voldsomt tilbakeslag for det rytmiske miljøet i Trondheim.

Snakkes i baren…


Debate, Genre\Popular Music