Tallknusing og selvskryt i IFPI-rapport
I følge IFPI koster det over seks millioner kroner å ”breake” en ny popartist i de største markedene. - Plateselskapene har aldri vært viktigere, sier IFPI-sjef John Kennedy.

Ifølge en rapport utarbeidet av IFPI, som er platebransjens internasjonale interesseorganisasjon, koster det én million amerikanske dollar å skape et gjennombrudd for en ny artist i de største markedene. I skrivende stund tilsvarer det, omregnet med denne valutakalkulatoren, 6.070.000 norske kroner.

Nøyaktig regnskap finnes i rapporten

Rapporten, som heter Investing in Music, legger også andre tall på bordet. Ifølge IFPI investerer plateselskaper, majors så vel som uavhengige, fem milliarder US dollar i artister i året. Rapporten estimerer også at den globale musikkøkonomien sysselsetter to millioner mennesker.

I rapporten heter det at plateselskapene er de største investorene i artistenes karrierer. Forskudd, innspilling, markedsføring og promoarbeid er de største utgiftspostene.

Det er 4000 artister på majorselskapene, antallet artister på uavhengige selskaper er ukjent. IFPI skriver at det er en kontinuerlig investering i nytt talent.

- En av de største mytene om musikkindustrien i den digitale tidsalder er at artistene ikke lenger trenger plateselskaper. Det er ganske enkelt feil. Investeringene, partnerskapet og støtten som hjelper en artistkarriere har aldri vært mer viktig enn det er i dag. Denne rapporten har som formål å forklare hvorfor, sier John Kennedy, styreleder i IFPI, i en pressemelding.

Rapporten er utarbeidet sammen med WIN, det internasjonale nettverket for uavhengige plateselskaper. Rapporten kan lastes ned på denne siden.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon: