Platekompaniet kutter musikkutvalget
Satser i stedet mer på film.

Platekompaniet blir mer og mer til et filmkompani. I sommer åpner kjeden sin 26. butikk, samtidig som de reduserer det fysiske utvalget av musikk. Det nyeste filmformatet bluray får sammen med DVD langt mer fremtredende plass og flere hyllemeter, skriver Aftenposten onsdag.

– Vi har begrenset med plass, og ser hele tiden på utvikling av våre produktgrupper. Nå er bluray-formatet i sterk vekst, og det vi vil gi mer rom i våre butikker. Det går ut over de fysiske CD-ene. Det er jo ingen hemmelighet at salget av musikk går nedover, sier produktsjef Morten Lund i Platekompaniet.

Han forteller at kjeden vil satse mer på de største gjennom det han kaller ”enda mer markerte kampanjer”, samtidig som de kutter ned på bredden. Valget gjøres både fordi salget av film i lengre tid har vært større enn salget av musikk, og fordi salget av musikk generelt har sunket til fordel for streaming.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, CD Releases