- Ikke en bestandig del
De siste tallene fra Live Nation viser at musikkbransjen ikke kan lene seg på livemarkedet, mener forsker.

Årsregnskapet til Live Nation Norge viser at konsertarrangøren hadde en nedgang i salgsinntekter på 34% fra 2009 til 2010, det vil si fra 198 millioner til 131 millioner kroner. Dagnes Næringsliv skriver at resultatet før skatt halverte seg i samme tidsperiode.

Grunnen til nedgangen er at færre store artister dro på turné i 2010, heter det i årsberetningen til selskapet.


Disse tallene får stipendiat Daniel Nordgård til å reagere. I et
innlegg her på Ballade skriver han at tallene kan bety viktige ting også utenfor Live Nation Norges lokaler. “En slik tendens som vi ser her, vil måtte ha store konsekvenser for den totale omsetningen for musikkbransjen”, heter det i innlegget.


Les hele innlegget her: Topptungt og sårbart


- Først av alt: Disse tallene er ikke et dommedagstegn, er de det?
TONO-tallene fra samme periode viser at det norske livemarkedet generelt flater ut, ikke at det faller sammen?

- Det stemmer. Disse tallene er mer en indikator på at den enorme veksten vi har sett i livemarkedet de siste årene, ikke nødvendigvis er en bestandig del. Om musikkbransjen som helhet lener seg på dette markedet, gjør den seg sårbar. En økonomi som denne vil kreve nye artister som kan overta, og et system som bygger opp og presenterer dem. Spørsmålet er om livemarkedet er i stand til dette i like stor grad som markedet for innspilt musikk har vært. En annen ting er at tallene fra Live Nation Norge ikke er en isolert case - de samme tendensene kommer også fra USA og England.

- Trenger livemarkedet den hierarkiske strukturen hvor en håndfull band står for en stor del av inntektene? Er det så farlig om den flater ut?


- Det er ikke nødvendigvis så farlig, hvis en utflating også innebærer at inntektene omfordeles. Men det fordrer at det er en økning i den andre enden av skalaen. Min kjepphest er at det må være levekårsgrunnlag også for de i andre enden av skalaen, de mindre artistene. Der har klubber og festivalmarkedet en kjempeviktig funksjon. Det at man ikke har fulle konserter på Valle Hovin år etter år er ikke det verste som skjer, men det er uheldig om det påvirker alle andre i musikklivet også.

- Du snakker i innlegget ditt om "en retur til normalen". Med nedgangen i markedet for innspilt musikk vil kanskje en slik retur si at markedet stabiliserer seg på et nivå under det vi hadde før live-økningen?


- En kan diskutere til en blir blå i ansiktet om hva som er "normalen" i musikkmarkedet, men at livemarkedet de siste årene har hatt en kunstig stor økning, tror jeg vi kan være enige om. Og dette har kommet parallelt med en kraftig nedgang i markedet for innspilt musikk.

- En teori om hvorfor Live Nations tall ikke er så spreke for 2010, er at andre aktører som for eksempel Atomic Soul har tatt en større andel av markedet. Er det bra for konsertmarkedet at flere aktører får fotfeste?


- Det er helt klart gunstig. Forhåpentligvis kan det være med på å skape mer bredde i konsertmarkedet, og sikre at ikke de store arenaene er forbeholdt bare én type artister. Et annet poeng er at et byrå som Atomic Soul også tar på seg roller innen management, for å bygge opp nye talenter. Dette er kjempeviktig.


Ballade har ikke fått en kommentar fra Live Nation Norge.

Av Espen A. Eik Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Concerts