- Riksavtalen passer ikke for konsertbransjen
Konsertbransjen er nyansert, men positiv til Rockefellers tariff-initiativ. - En egen tariff for konsertbransjen er bra, mener Limita Lunde på Parkteatret Scene.

I konflikten mellom arbeidsgiver Auditorium AS og de ansatte på Rockefeller og John Dee mener Auditorium at de blir forsøkt presset av Fellesforbundet til å skrive under Riksavtalen, en avtale de mener ikke passer for konsertarrangører.

Det har fått Auditorium, som også driver Sentrum Scene gjennom et underselskap, til å starte arbeidet for å lage en sentral tariffavtale for konsertbransjen - en bransje Auditorium karakteriserer som "tarifftom". Dette ønsker de å gjøre i samarbeid med LO, og Auditorium har invitert Norsk Rockforbund til å delta i dette arbeidet.


Festivaltariff?
Konsertbransjen har vært gjennom en eksplosiv vekst det siste tiåret, og tar større og større andeler av totale omsetningen i musikkbransjen. Øyafestivalen har vokst seg stor i denne perioden og er i dag blant landets største konsertarrangører, som også arrangerer konserter utenfor festival.

- Hvordan stiller Øyafestivalen seg til utspillet fra Rockefeller om en tariffavtale for konsertbransjen?

- Folk er ansatt på veldig ulike måter i en festival. Noen jobber året rundt i administrasjonen, mens mellomledere og arbeidsledere har dette som sesongjobb eller har det ved siden av studier eller annen jobb. Noen jobber hovedsakelig under avvikling og i en begrenset periode, mens andre primært jobber i planleggingsperioden. Folk har veldige ulike typer ansvarsområder og arbeidsoppgaver. Det tror jeg nok veldig mange festivalarrangører og arrangører av kulturarrangementer som foregår i en relativt begrenset periode vil kjenne seg igjen i, sier Jonas Prangerød i Øyafestivalen.

Han mener det er vanskelig å se konsert- og festivalarbeidere som én gruppe mennesker med de samme utfordringene.

- Men det finnes sikkert en mal som vil passe på festivaler og kan dekke hele konsertbransjen, uten at jeg har noen ideer på hvordan detaljene i noe slik skulle være akkurat nå.


- Vanskelig å tariffregulere
Parkteatret Scene i Oslo er medlem i NHO, med ansatte som er organisert i Fagforbundet. Parkteatret Scene har forsøkt i et halvt års tid å komme til enighet om en tariff.

- Det har ikke latt seg gjøre fordi dette er et tarifftomt område, sier Limita Lunde, daglig leder og bookingansvarlig ved Parkteatret Scene.

- Våre teknikere er fast ansatt på huset. Når vi har et arrangement er det ofte get-in om morgenen og rigging/lydprøver hele dagen fram til kl. 20.00. Så åpner vi kanskje kl. 21.00 og er ferdig med konserten til midnatt. Deretter er det nedrigg, og kanskje man må bruke dagen etter også. Vi har forsøkt å dele opp disse lange vaktene, men det er ikke ønskelig fra verken arrangørene eller teknikernes side, fordi de ønsker kontroll på opp- og nedrigg. De ønsker selv å jobbe i 15-16 timer, noe som er stikk i strid med arbeidsmiljøloven. Det er et eksempel på at det er vanskelig å tariffregulere dette området, sier Lunde.


Pro-tariff, trenger egen bransjeavtale
Lunde har funnet ut at tariffavtalen som ligger nærmest Parkteatrets behov er Kinoavtalen.

- Men den har skiftklausuler om som tar utgangspunkt i 37,5 arbeidstimer per uke og 9-16 i kjernetid. Vi er en konsertscene som begynner dagen kl. 17, så det er på en måte feil utgangspunkt, mener hun.

Lunde sier at hvis Parkteatret Scene hadde skrevet under på Kinoavtalen, ville det betydd at et lønnsløft på minst 5 % for de ansatte. Man måtte samtidig økt arbeidsmengden i administrasjonen, fordi man i større grad måtte planlegge skift.

- Det har vi ikke økonomisk ryggrad til. Min konklusjon er at vi er pro-tariff, men vi kan ikke tvinge den gjennom for enhver pris. Riksavtalen er heller ikke passende for bransjen. Derfor tror jeg utspillet fra Rockefeller er bedre for konsert-Norge, slik at vi fellesskap kan forhandle fram en egen tariff for vår bransje.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Concerts, Politics