- Henvender oss til et annet publikum
I gårsdagens Ballade kritiserte Martyn Reed i Numusic planene om å etablere en ny festival i Stavanger i samme periode som Numusic, Xplosif og Kapittel. Pål Jakobsen i AIR Productions mener at Reeds bekymringer ikke er representative for hvordan hans festivalplaner har blitt mottatt i Stavanger, og at Reed overdriver konkurranseforholdet mellom to festivaler med totalt ulik profil.
Øyafestivalen_publikum_oppned (Foto: Jan Erik Svendsen) (360x)

Av Carl Kristian Johansen

- Hovedpoenget med å lage en festival i Stavanger er at byen utmerker seg med sitt dårlige tilbud til publikum av internasjonale artister innenfor rock, pop og hip hop. Vi ser naturligvis at det er et marked for dette fordi det er et tilbud som ikke eksisterer, men det er hovedsakelig lysten til å skape noe i Rogaland som er tanken bak, sier Pål Jakobsen.

AIR Productions, som Jakobsen eier sammen med sin bror Jon Eirik, planlegger en festival i Stavanger i august.

Selskapet booker og drifter allerede Døgnvill-festivalen i Tromsø. Tanken er å lage festival i Stavanger samme helg som i Tromsø for å gjøre bookingen av store, internasjonale artister lettere.

- Det vil ikke bli to identiske festivaler. Profilen vil bli annerledes i Stavanger, sier Jakobsen.

- Med to datoer blir det lettere å få store internasjonale artister til Tromsø og Stavanger. Vi jobber kontinuerlig med å booke for Tromsø med opsjon for Stavanger. Vi må huske at ingen av disse byene ligger sentralt i Europa, sier Jakobsen, og viser til at 50 Cent gjorde sin eneste konsert i Europa på Døgnvill i fjor.


- Positive tilbakemeldinger
Martyn Reed argumenterte i gårsdagens Ballade med at Døgnvill-avleggeren plasserer seg på et publikumsmessig sårbart tidspunkt i forhold til etablerte arrangementer i regi av elektronikafestivalen Numusic, hip hop-festivalen Xplosif og litteraturfestivalen Kapittel. Hard konkurranse om publikum kan gå hardt ut over de mindre og lokalt godt forankrede festivalene, argumenterer Reed, som mener AIR er ute etter å kapre de andre festivalenes publikum.

- Dessverre kan vi ikke gjøre noe med datoene i 2009 fordi datoene allerede var etablert i Tromsø, men vi har hatt et møte med Reed og på lengre sikt kan vi skyve på tidspunktet, sier Jakobsen.

Tidsrommet er det samme som Pulpit i sin tid hadde. Siden det har vært arrangert rockefestival i samme tidsrom tidligere år, mener Jakobsen at de ikke går inn og kaprer plass i markedet. Heller ikke i forhold til publikum.

- Jeg er litt usikker på hva Reed mener med Starbucks-sammenligningen. Det er helt åpenbart at vi henvender oss til et helt annet publikum enn Numusic. Vi må også ha mange ganger publikumsgrunnlaget til Numusic, så å basere oss på å kun stjele Numusics publikum ville vært en veldig dårlig businessmodell for oss. Vi ønsker et helt annet publikum, som per i dag ikke har et slikt tilbud i Stavanger, sier Jakobsen.

- At dialog og samarbeid om perioder kan bli bedre er det ingen tvil om. Men i begynnelsen tok vi kontakt veldig tidlig med sentrale personer i Stavanger som gav oss veldig mange positive tilbakemeldinger, også folk i Numusic. Det var grunnen til at vi initierte prosjektet. Vi burde nok også ringt til Martyn Reed umiddelbart, sier Jakobsen.


Ingen tilbakevendende søker
Døgnvill-avleggeren har søkt om 550.000 kroner i kommunal støtte, og kritikere mener at en kommersiell festival av dette kaliberet ikke burde støttes av det offentlige. AIR har søkt om disse pengene i en etableringsfase, sier Jakobsen, som understreker at 550.000 kroner vil være utløsende på flere plan.

- Å etablere en festival er kostnadskrevende, og vi forventer ikke å gå med overskudd før det tredje året. Det er naivt å tro at vi vil oppnå publikums- og sponsorpotensialet det første året, men vi er en kommersiell festival og har ingen planer om å være en tilbakevendende søker til kulturavdelingen i Stavanger. Vi er en kommersiell festival som skal stå på egne ben, sier Jakobsen

Samtidig vil kommunal støtte være avgjørende for sponsorene i Rogaland, mener Jakobsen.

- Næringsliv og kommune går veldig tett i Stavanger. At kommunen støtter et arrangement har mye å si for næringslivet. Det er et tett samarbeid som er spesielt for Stavanger og har bakgrunn i kulturbyåret, sier Jakobsen.


Seks millioner til Stavanger
Festivalen vil ha et budsjett på om lag 13 millioner kroner, halvparten skal etter planen legges igjen i Stavanger.

- Av budsjettet, som er middels stort til å være en norsk festival, bruker vi minst seks millioner kroner lokalt til tekniske produsenter, musikere og så videre. I tillegg skal vi opprette et lokalt kontor med lokalt ansatte. Det vil sannsynligvis bli ansatt to personer på helårsbasis, sier Jakobsen, som et svar på kritikken om at den lokale kulturelle infrastrukturen ikke vil nyte godt av en ny festivaletablering.

Jakobsen sier at det ikke er noen sammenheng med Stavanger kommunes ønske om å ha en rockefestival av nasjonal betydning i byen og AIRs etablering av Døgnvill-avleggeren i Stavanger.

- Det er gunstig at det legges til rette for kultur, men vi fikk først vite om dette av STAR (Stavanger Rock, red.anm.) etter at vi hadde presentert oss for dem, sier Jakobsen, som allerede har sikret seg Espen Lind, Kurt Nilsen, Alejandro Fuentes og Askil Holms Hallelujah-prosjekt til Tromsø-festivalen. Dette prosjektet er ikke aktuelt for Stavanger.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Debate, Festivals, Genre\Popular Music