Publikum bestemmer pris på bestillingsverk
Inspirert av Radiohead vil festivalen Borealis teste publikums anstendighet.
David Helbich (Foto: borealisfestival.no) (400x300)

Av Carl Kristian Johansen

Samtidsmusikkfestivalen Borealis i Bergen har bestilt et verk av den tyske komponisten David Helbich til årets festival. Borealis har investert i to av Helbichs arbeidsdager; 200 kroner for den første, 5000 kroner for den andre. Utover det har komponist og festival bestemt seg for å overlate til publikum å bestemme Helbichs gasje.

Borealis er Inspirert av det britiske bandet Radiohead som lot platekjøperne selv bestemme verdien av den digitale utgaven av albumet ”In Rainbows” fra 2007. Publikum hadde også anledning til å laste ned albumet gratis.

Festivalen betaler 200 og 5000 kroner fordi man tror de fleste vil legge seg et sted mellom disse summene.

- På den annen side – når vi setter opp to litt ekstreme parametre er det også fordi vi er nysgjerrige på om de kan brytes, sier festivalsjef Alwynne Pritchard i en pressemelding.

Helbich lover å utføre sitt arbeid like samvittighetsfullt uansett timelønn, og bedyrer at Radiohead-konseptet ikke handler om ham og hans betalingsfordringer. Målet skal være å involvere publikum i skapeprosessen.

- Hva skjer når jeg stiller min arbeidskraft til disposisjon for markedskreftene? Hvor mye er et dagsverk verdt?, spør Helbich.

Festivalen understreker at dette ikke er et stunt. Pritchard ønsker å sette publikum i direkte kontakt med komponisten uten å gå veien om støtteordninger og kuratorer.

- Vi ser på det som dobbel håndsrekning til publikum; én ved å sette dem i kontakt; to ved å la dem aktivt påvirke resultatet, sier Pritchard.

Alle interesserte oppfordres til å ta kontakt med festivalen, og Helbich skal holde sine sponsorer oppdatert på bloggen Pay-a-day.

Publikum oppfordres til å betale lønn for én arbeidsdag. Beløp og dato for hvilken arbeidsdag det skal gjelde er altså valgfritt.

Radiohead annonserte sitt ”In Rainbows” ti dager før Internett-”salget” startet, og fikk massiv dekning i pressen. Albumet ble i følge Wikipedia lastet ned i 1,2 millioner digitale eksemplarer, inntektene ble aldri offentliggjort. Stuntet har blitt betraktet som markedsføring for det tradisjonelle salget av fysiske eksemplarer. Senere i 2007 ble ”In Rainbows” solgt som CD og LP, og albumet toppet albumlistene i både USA og England.

Det gjenstår å se om Borealis-publikummet vil ta tilbudet om interaksjon med komponisten på alvor, og åpne lommebøkene sine så det monner for Helbich.

Borealisfestivalen foregår mellom 9. og 13. mars i Bergen.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Festivals