Blåbok fra Facebook
Viser hvordan artister og band best kan utnytte tjenesten.

"MySpace-band" ble et eget begrep rundt midten av 00-tallet: Ved hjelp av sosiale medier skulle band nå kunne gjøre alt selv. Hvem trenger vel plateselskap når man har internett?


Les også: Hva gikk galt med MySpace?


Tiden har vist at det neppe er så enkelt for noen.

Likevel er det ikke til å komme unna at internett har kommet for å bli, og at det finnes gode og mindre gode måter å utnytte de mulighetene som sosiale medier gir for kontakt med fans og spredning av musikk. Nå har Facebook, som siden tidlig 2008 har vært det største sosiale nettverket i verden, gitt ut en egen "blåbok" for hvordan musikere best kan bruke nettverkets muligheter.

Teksten kalt "Musisicians Playbook" skal hjelpe brukerne med å "utvikle ideer og praksiser for hvordan man best kan integrere sosiale opplevelser i fanstrategien" og kan leses og lastes ned her.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry, Internet