Kommunen finansierer 40% av popsenter på Grünerløkka
Oslo kommune lover å finansiere 40% av driften - hvis det nasjonale museet og opplevelsessenteret for pop og rock legges til oslo. Dette kom frem i byrådets forslag til budsjett for 2006, som ble offentliggjort nylig. Kommunen vil også arbeide for å få staten til å ta seg av de resterende 60 prosentene, skriver initiativtaker til Oslo-alternativet, Svein Bjørge, i dette innlegget til Ballade: - Med Oslo kommunes lovnader om å bidra med 40% av driftskostnadene til senteret, så bør denne lokaliseringssaken nå ha funnet sin endelige løsning, mener Bjørge.
Schous-senteret, fasaden (350x342)

Av Svein Bjørge, prosjekt- og styreleder for Osloalternativet/Grünerløkka

I forslag til budsjett for 2006 og økonomiplan for 2006 til 2009, kommer byrådet med følgende gledelige lovnader:

1. Innledning og sammendrag, s 3


5. Næring og kultur, s 1 og 23 ”Byrådet vil bidra til å utvikle Schouskvartalet til et nytt kulturkvartal, og legge
forholdene til rette for nasjonalt museum for pop og rock og folkemusikkscene, samt
senter for øvingslokaler.”

”Bystyret har i vedtak av 16.03.2005 sak 76 bedt byrådet arbeide for
lokaliseringsalternativet i Schouskvartalet for museum/opplevelsessenter for pop og
rock. Under forutsetning av at staten vedtar lokalisering i Oslo, vil Oslo kommune
medvirke til å etablere pop- og rockmuseum/senter med 60/40% driftsfinansiering
henholdsvis stat og kommune.” Med disse lovnadene fra Oslo kommune og det konkrete tilbudet om en 60/40 fordeling på driftsfinansieringen, så føler vi nå at plasseringen av det Nasjonale senteret for norsk populærmusikk har tatt et meget langt skritt nærmere en lokalisering til Oslo.

Det er også viktig for helheten at kommunen signaliserer så klart at de ønsker å satse tungt på utviklingen av hele Schous-kvartalet som et kulturkvartal i årene fremover. Et kulturkvartal som ferdig utviklet vil være ett av de største og mest innholdsrike i hele Norden.





Kommunen regulerte tidligere i år hele kvartalet for kulturformål, og dialogen mellom kommunen, staten og utleier KLP Eiendom (Kommunenes LandsPensjonskasse) er produktiv og målrettet. Dette er altså bare starten på utviklingen av et kulturkvartal som vil ha stor nasjonal betydning og som vil ha en konsentrasjon av kulturaktører som vil være helt unik i Norge, og trolig i hele Norden.

Med populærmusikkulturens store påvirkningskraft på de andre kulturuttrykkene vil det være helt meningsløst og direkte ulogisk om Stortinget skulle velge å ta senteret for norsk populærmusikk ut av denne næringsklyngen.


Det vil være å ta en av de viktigste bærebjelkene ut av et kulturkvartal som vil kunne få stor betydning for Norge som en kulturnasjon.
Samtidig må man tillegge at plasseringen av det nasjonale senteret for populærmusikk i Schous-kvartalet er den klart rimeligste løsningen av de alternativene som er lagt frem for Kulturdepartementet. Hovedårsaken er at man flytter inn i allerede eksisterende, nyoppussede lokaler (tidligere BI). I tillegg til betydelige økonomiske besparelser i samarbeidet med de andre aktørene, og konsolideringen med Norsk Folkemuseum på Bygdøy.

Med Oslo kommunes lovnader om å bidra med 40% av driftskostnadene til senteret, så bør denne lokaliseringssaken nå ha funnet sin endelige løsning.

Av Svein Bjørge Foto/illustrasjon:
Music Industry, Dance, Debate, Genre\Folk / Traditional, Genre\Popular Music, Politics