Går etter radio-annonsene
Spotify til Ballade 2: I stedet for å droppe den omstridte annonse-varianten satser Spotify hardt på å ta store markedsandeler fra både radio og tv. Foreløpig har annonsemarkedet i Norge overrasket, men i negativ retning i forhold til nordmenns appetitt på musikk-strømming.

Da Spotify denne uka kom på banen i den norske debatten om tjenestens lave utbetalinger til rettighetshavere, fikk norske medier snakke lenge med Jonathan Forster.

Flere norske plateselskaper, anført av bransjeorganisasjonen FONO, har i sommer truet med å trekke seg fra tjenesten hvis de ikke får muligheten til å unnlate å legge ut musikk på den delen av Spotify hvor brukerne ikke betaler abonnement.

Mistilliten mot annonsemodellen er stor. Mange mener at det halvannet år etter at tjenesten ble lansert er grundig bevist at annonsefinansiering av musikk-strømming på nettet ikke kan fungere.

I Norge har for eksempel Phonofile, digital-distributøren som har framforhandlet avtalen med Spotify på vegne av plateselskapene i FONO, gått langt i retning av å avvise annonsemodellen.

TONO, som representererer komponister og låtskriveres rettigheter i forhold til Spotify, er på sin side positiv. TONO signerer i disse dager en ny avtale med streaming-tjenesten der 12 prosent av annonseinntektene i Norge utgjør en viktig del av de 10 millionene TONO forventer at Spotify betaler til norske rettighetshavere i løpet av 2010.

Spotifys ledelse er fortsatt overbevist om at annonser vil utgjøre en stadig viktigere del av inntektene i tjenesten og dermed også mye av grunnlaget for utbetalingene til artister og plateselskaper. I så måte var det illustrerende at Jonathan Forster, som er på “intervjuturné” i Norge (via telefon), både er europasjef i selskapet og har ansvaret for annonsesalget.

- Alle liker abonnementsmodellen, men gratis og betalt henger nøye sammen i Spotify. Betalmodellen er avhengig av at brukerne kommer inn i tjenesten via gratis-tilbudet, sier han.

Han er overbevist om at annonseselgerne han leder kommer til å gjøre store innhogg i markedene for både radio- og tv-annonser.

- Det er jo ingen grunn til at vi ikke skulle gjøre stor innhugg i radiomarkedet, sier han, og legger til at han også tror at noen av annonsekronene som i dag går til tv er naturlige mål.

Mens teknisk utvikling kan foregå fra London må annonsesalget skje lokalt. Sommeren 2009 etablerte Spotify et salgskontor i Norge.


Norge skuffer
Selv om Forster er strålende fornøyd med antallet nordmenn som strømmer til Spotify, ikke minst at så mange raskt har valgt å bli abonnenter, er han ikke like fornøyd med annonsesalget i Norge.

- Jeg er veldig fornøyd med veksten av abonnenter i Norge. Det virker som om nordmenn har et avslappet forhold til å handle på internett. Min eneste overraskelse med hensyn til Norge er at annonsemarkedet ikke har beveget seg like fort hos dere som i andre markeder. Det virker som om det tar mer tid å få norske annonsører over fra radio.

Som vanlig er Spotify meget sparsommelige med tall og detaljer fra tjenestens drift, eller “financials” som Forster kaller det. Det gjelder ikke minst tall over annonseinngangen og utbetalinger til opphavsmenn.

Men siden bare noen få prosent av Spotify-brukerne er abonnenter (i Norge har en andel rundt 7 prosent vært antydet) så er tjenesten avhengig av at Forster og hans team gjør suksess med annonsesalget.

Dersom Forsters i virkeligheten er dypt skuffet, og ikke bare litt overrasket, over annonseinngangen i Norge, kan det kanskje forklare hvorfor kritikere, som for eksempel Jørn Dalchow i selskapet daWorks, sier at de ikke ser noen bedring i utbetalingene? daWorks utgivelser kommer til å være ute av Spotify i løpet av september.

Forster ber på sin side om mer tid og viser til at hans norske salgskontor ikke har vært i gang lenge nok til at det kan felles noen dom over selve forretningsmodellen.

- Mange har en forestilling av Spotify som et web-streaming-tiltak. Vi er i ferd med å bli en mediaplattform. Nå er det viktig at bransjen ikke blir defensive med hensyn til tallene. Vi kommer til å vokse kraftig, lover han.


Til USA uten annonser?
Idag er Spotify kun tilgjengelig i Sverige, Spania, Norge, Finland, Frankrike, Nederland og Storbritannia. Nå jobbes det hardt med USA-lansering. Grunnen er opplagt.

- USA er verdens største musikkmarked, forklarer Forster.

FONOs styreformann Larry Bringsjord sa forleden til Ballade han nå vil vurdere høstens utbetalinger og den kommende USA-lanseringen før han evt trapper opp aksjonen mot gratis-modellen. Dersom Spotify ikke får den mektige amerikanske platebransjens aksept for en USA-versjon av gratis-modellen, tror Bringsjord at debatten om Spotify-modellen ikke lenger bare blir et særnorsk fenomen.

Forster avviser kontant at det kan bli aktuelt å bare lansere en betal-versjon i USA.

- Det ville vært enkelt å starte uten gratismodellen. De har jo andre allerede gjort. Vi er forpliktet til freemium-modellen (som kombinerer annonser og abonnement, red.anm), sier han.


En boble til salgs?
- Det blir ofte hevdet at Spotify er en hype-maskin og at aksjeeiernes forretningsidé ikke er langsiktig bygging av en tjeneste til bransjens beste, men i stedet sikter mot et raskt og svært lønnsomt salg av hele selskapet?

- Hvis det var planen ville vi nok gjort alt mye enklere. Dessuten har vi jo allerede generert betydelige inntekter for opphavsmenn. Mer enn andre lignende virksomheter, med det sannsynlige unntak for en aktør vi alle kjenner og liker veldig godt. Hvorfor ansetter vi for eksempel lokale annonseselgere i stede for å sette salget ut til eksterne firmaer? Hvis vi på var kynikere ute etter å bygge opp et selskap for å selge det (på engelsk: to build a business to flip, red.anm) ville det kanskje ikke være så lurt å bruke så mye tid på Finland? Siden vi snakker om en digital virksomhet er jo spørsmålet ditt rimelig. Det får oss til å gråte litt innvendig, but what can you do?

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon: