Norske musikkvisjoner under middelhavssol
Det tredje International Music Summit ble avsluttet på Ibiza sist helg. Både sesjonene for elektronisk musikk og musikk-søk på nettet peker framover, i følge Atle Bakken.

Etter fjorårets suksess på Ibiza med International Music Summit, var det ikke overraskende at så mange profesjonelle, inkludert undertegnede, hadde funnet veien i god tid før årets versjon av Symposium for Elektronisk Musikk. Enten det var paneler for syncing, branding eller globale trender, via møter med superstars som David Guetta, til avslutningskonserten på Dalt Villa (Ibizas Unesco-fredede borg fra 1400-tallet) med Mark Ronson, Sasha, Pete Tong og gruppen Buraka Som Sistema.

Konferansen ligger hestehoder foran konkurransen, og er en trendsetter for resten av de andre festivalene som MIDEM med flere.

Men iår hadde også en riktig teknologisk nordmann tatt veien om de Baleariske øyer: Dagfinn Bach fra Bach Technology var der for å fortelle publikum at det finnes en ny fremtid for gjennkjenning og analyse av musikk, på eller av internett. Metoden kalles Music DNA, og er en metode for å gjenkjenne og analysere musikalske variabler, og registrere dette i en database for sammenligning med millioner av andre verker. Dette gir nye muligheter for både utøver, produsent, rettighetshaver og publisher. Sterkere kopibeskyttelse er bare en av mange muligheter (se video under).

Responsen fra publikum var meget god, med interesse og oppfølging fra bl.a. produsent Robin Miller, UK Ola Sars, “Let’s Mix/Tonium, Sverige og Billboard Magazines Gary Smith.

Ellers var den store nyheten under konferansen at elektronisk musikk (electronica/dance/house mfl.) nå endelig hadde gått “Mainstream”. Konklusjonen ble støttet opp av tall og statistikker i en markedsanalyse fra statistiker Kevin Watson. Denne sjangeren utgjør nå 13% (singler) / 7.5% (album) av av de totale musikkinntektene i Storbritannia, 2.5% i Europa.

I USA er andelen omtrent halvparten av Europas.

Musikkformen har siden ifjor trengt igjennom det lenge konservative markedet i USA via et skift i både beat og marked, med stjerner som Black Eyed Peas og David Guetta.

Også briter som Mark Ronson gjør suksess i USA og resten av verden med artister som Amy Winehouse og dermed gir Europa den nyeste trenden fra “old school” hip hop og R&B ispedd nyanser fra en europeisk DJ.

Ronson og Guetta, som begge er DJs og “skapende tonekunstnere”, stilte opp på symposiumet og demonstrerte hvordan de jobbet.

Med andre ord : forandring fryder nok en gang den internasjonale musikkbransjen. Med en infrastruktur som har plenty med utfordringer, men som fungerer (mens vi i Norge fortsatt har mil å tilbakelegge på denne fronten) så var stemningen under konferansen svært positiv på bransjens vegne.

Blant annet har de 4 store (plateselskapene), som i år var tilstede på Ibiza, igjen satset stort på “Elektronisk musikk” som en gjeninstituert “moneymaker” i markedet.

For eksempel har Sony gjenopplivet sin gamle label “Deconstruction Records” under ledelse av dance-veteranen Mike Pickering. Samtidig har også andre seriøse aktører kommet på banen med alternativ distribusjon og synliggjøring av artister innen sjangeren.

Dette var selvsagt milevis unna Ibizas egen “Music Cluster”, hvor de lokale myndighetene akurat nå, etter 30 år, har skjønt at “4 to the floor” bringer inn millioner i skattekroner, og er verdt å støtte. Mens politikernes egen smak selvsagt er preget av hundrevis av år av katalansk og spansk historie. Men tydeligvis lar samarbeidet seg likevel gjennomføre. Noe å lære for Norge? Ibizas visepresresident, og inititiativtager Medina Vincente mener det….

Dagfinn Bach om Music DNA på International Music Summit:


Artikkelforfatter Atle Bakken er komponist og musiker og har jobbet med blant andre Stevie Wonder, ThePolice, Snoop Dog, Diana Ross, Maurice White og Andrae Crouch, Banana Airlines og Terje Rypdal og komponert musikk til flere amerikanske tv-serier. Han veksler mellom Oslo og Beverly Hills.