Mikal Telle til Ballade: - Norway Now var sløsing
dBut hanker inn gullkantede lisensavtaler, mens Black Balloon og Tellé får distributører over hele Europa. Allikevel vil ikke Mikal Telle være med på at musikkmessen Midem er de små plateselskapenes messe. - Midem er og blir en fest for mette plateselskapsjefer.
Mikal Telle (200x192)

Business-snakket og champagne-festene dreper musikk-engasjementet, mener Telle, som synes den norsk storsatsingen "Norway Now" var sløsing. - Jeg kunne gitt ut tre album bare for det hotellrommet mitt kostet, sier han oppgitt.

-Midem handler om business, ikke musikk, mener Mikal Telle. Så voldsomt god business ble det allikevel neppe for Norge etter søndagens klubb-fiasko på gedigne Club Martinez der nettopp Mikal Telle var blant de uheldige DJ'ene som på det verste underholdt tjue personer med platesnurring.

- Hadde de bare snakket med oss på forhånd kunne vi ha laget et mye mer vellykket arrangement for en tiendedel av beløpet ved å leie oss inn på en mer intim lokal klubb i stedet, sier Mikal og forteller at han hadde bange anelser i forkant av arrangementet.

- Jeg tenkte at det kanskje ville komme to/tre hundre mennesker, men det falt meg aldri inn at det ikke ville komme mer enn tjue stykker, der tre av dem var venner av oss og de resterende sytten bare sto i baren og drakk champagne, ler Mikal. - Men vi griner ikke av den grunn. Selv har jeg ofte vært på rockekonserter der det bare har vært tre besøkende, så det er ingen krise. Dessuten spiller vi ikke musikk først og fremst for bransjefolk. Allikevel er det jo dumt, jeg hadde jo håpet at det skulle komme noe ut av konserten vår. Slik gikk det imidlertid ikke.

At den norske klubbmusikken ikke fikk den profileringen Music Export Norway hadde lagt opp til, synes Mikal er leit. Men samtidig har han fått stort utbytte av å svinse mellom de internasjonale plateselskapenes boder på messeområdet.
- Jeg har ikke hatt et eneste møte, men har allikevel ordnet med distribusjonsavtaler for hele Europa, sier han og viser fram en god bunke med glorete visittkort. - Kanskje får vi også en avtale i Australia nå.

Allikevel vil ikke Mikal være med på at Midem er en gullgruve for små norske plateselskaper.

- For det første koster det en god slump med penger å reise hit, noe som automatisk gjør at veldig mange lar være. De mest interessante distributørene er det derfor lite sannsynlig at du treffer på her. Dernest kan de fleste avtalene som gjøres her godt la seg gjennomføre gjennom å jobbe litt med kontaktnettet sitt selv hjemmefra. Selv har jeg fått de fleste distributørene mine gjennom venners venner rundt omkring i Europa. Når man er liten og glødende opptatt av musikk, har man lyst til å støtte andre som er i samme situasjon. Da tipser man hverandre om mulige distributører som kan passe for akkurat dine utgivelser, og trenger dermed egentlig ikke dyre messer som Midem, mener Mikal.

Tvert imot kan messer som Midem virke mot sin hensikt for små labler, tror Mikal.

- Hver gang jeg reiser på slike messer er det så mye snakk om business og så lite fokus på musikken at det er fort gjort å miste troen på det man driver med. Etter at man kommer hjem setter man seg ned med bunken med visittkort og er helt tappet for både entusiasme og energi.

For små norske labler hadde det ifølge Mikal vært mye bedre hvis millionene som er blitt brukt på Midem i stedet ble tildelt ildsjeler og små selskaper som dermed kunne bygge Musikknorge videre opp.

- Vi i klubbmilljøet har i en årrekke søkt om hjelp og økonomisk støtte uten å få annet enn småpenger. Når staten nå endelig har lagt merke til at det går så bra med oss, burde de kanskje heller bruke pengene sine på å støtte oss hjemme, det ville man i hvert fall fått mye mer igjen for.

I følge Mikal handler Midem nemlig først og fremst om å ikle seg en staselig fasade utad. - De utenlandske folka jeg har vært i kontakt med her på Midem er imponert over hvor godt vi blir tatt vare på. Vi bor jo på flotte hoteller, og klubbkvelden på Martinez kostet en haug med penger. Dette står i skarp kontrast til den behandlingen vi hittil har fått hjemme og viser litt av hva Midem egentlig handler om - nemlig business og ikke musikk.

Ballade regner med å komme tilbake med mer stoff om Cannes og "Norway Now"-fremstøtet alt tidlig til uken.

Av Marianne Jemtegård Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Export, Genre\Popular Music\Techno / House / Electronica, Concerts, Trade Fairs, Outside Norway