Synthfestival med sidesprang
Lørdag går festivalen som satte elektronisk musikk på kartet lenge før Röyksoppbølgen - nemlig Oslo Synthfestival - av stabelen for fjerde år på rad. Årets festival setter for seg å sprenge grenser med nytt lokale og headlinere: I tillegg til sjangerbandet VNV-nation, inviteres også industri-nu-metallerne Black Comedy og goth-metal-bandet Malaise: - Man blir lett sneversynt i små miljøer, så det er fint om folk får øynene opp for noe nytt, sier presseansvarlig Lise Viken til Ballade.
Black Comedy 2002 (250x330)

Den største nyheten, ved siden av at festivalen flytter fra John Dee til Betong, er at årets festival kommer til å ha færre band, og i stedet friste med utenlandske headlinere. VNV Nation kommer nok til å begeistre mange, etter en snau håndfull plater har de blitt nærmest legendariske i miljøet for sine sterke, dansbare beats, gode melodier og velformulerte tekster. Svenske Malaise har spilt flere ganger i Norge, men er ikke kjent for å være at så godt liveband som langt ferskere Black Comedy - fra Norge. Sistnevnte har en voksende fanbase i undergrunnsmiljøet, og er kjent for å virkelig rive løs på scenen.

Flere av de mindre bandene kommer også til å ha et lydbilde som er nærmere elektronikaen enn det man er vant med fra tidligere festivaler. Selv om synthgenren er hardere, og ofte mer maskinell og mollstemt enn den idag mer kjente elektronikaen, mener Viken at det ikke skal være umulig å bygge broer mellom de genrene.

Men betyr dette at festivalen, som er en av de svært få dedikerte til synthgenren nå prøver å tilnærme seg den mer-selgende elektronikaen?

- Vi prøver ikke på noe som helst, men vi ønsker heller ikke å låse oss fast i en bås. Vi prøver ikke å bli en elektronika-festival, men vi lar oss føre av de som lager musikk og vil spille på festivalen. For å få inn et vidt spekter har vi tatt inn blant andre Black Comedy, for å riste folk litt ut av den samme gamle tralten.

Men er ikke det nettopp poenget med synthfestivalen - at folk skal få høre en hel, uforstyrret kveld med synth. Er ikke dette å torpedere festivalens konsept?

- Nei, overhodet ikke. Det kommer til å bli en masse god synth - også - men det er begrenset hvor mye man kan resirkulere fra et ganske lite miljø. Med dette prøver vi å trekke inn nye folk til synthen, som dessverre er undervurdert, og sees på som en retro-genre. Miljøet må overleve, og om nye ting skal skapes, trengs nytt blod.

Ser du dette som en aldri så liten fallitterklæring for synthgenren - at man ikke klarer å stå på egne ben?

- Det hadde gått fint å lage en ren synthfestival, men vi mener at måten vi har gjort det på er bedre. Vi spiller ikke fallitt, men ønsker heller å utvide for å dra inn noe folk - og da må men spille andre ting også

Valget om å flytte festivalen fra John Dee til Betong var heller ikke vanskelig, forteller Viken, som ikke er redd for at den mindre sentrale plasseringen kommer til å skremme bort publikum:

- Oslo Synthfestival er ikke et sted man "stikker innom" på pubrunden, det er en helaften der folk blir hele kvelden, så det går nok kjempefint. Dessuten er lokalene større, luftigere, og har billigere pils. Vi har fått en del klager på at øllen er innmari dyr på Rockefeller og John Dee, så denne gangen har vi gjort noe med det, og satser på et større, fullere og gladere publikum. Headlinerne kommer dessuten til å trekke flere til å se de norske bandene, og det kan bare være positivt, sier Viken, som også minner om at Oslo Synthfestival er en idealistisk organisasjon:

- Vi tjener ingen penger på dette, men jobber hardt for å gi både band og publikum en knallkveld med masse bra musikk. Det kommer også til å være DJer og kunstnere tilstede med utstillinger så ingen skulle kjede seg!

Mer informasjon om band, Betong og festivalen generelt finner du ved å trykke her.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Debate, Festivals, Genre\Popular Music\Pop, Genre\Popular Music\Rock / Metal, Genre\Popular Music\Techno / House / Electronica, Interviews