Musikk-huset: - Rimi-holdningen dreper musikkutvalget
- Jeg vil forhåndsbestille omtrent 75 prosent mindre av denne plata enn ellers, sa musikkforhandler Leif Tore Torkehagen om Lene Marlins kommende utgivelse til NRK.no i går. I samme artikkel forteller kjedebutikkene Free Record Shop og Platekompaniet at de ikke er bekymret for Marlin-salget, selv om albumet alt er tilgjengelig på nettet. Skremmer piratnedlastinger uavhengige musikkforhandlerne fra å kjøpe inn nye plater? Ballade har snakket med salgs- og markedssjef i Bonnier-Amigo Norge, samt representanter for tre mindre musikkforhandlere.
Lene Marlin 2003 (Foto: Virgin) (350x399)

Av Knut Steen

Morten Sletten, som er ekspeditør på Musikk-huset i Oslo, forteller at de ikke har for vane å ta inn færre eksemplarer, selv om platen ligger på internett.

- De som driver med sånt handler ikke i butikken allikevel, jeg tror det blir en slags hobby for dem.

Så du tror ikke det har noe å si for salget om en plate ligger på internett?

- Tja, både og. Jeg tror det kommer mye an på folks økonomi. Du kan godt sammenlikne musikkmarkedet i dag med Rimi - alle skal absolutt ha alt så billig. Kunder på Rimi sier først "uff, for et kjedelig utvalg", deretter "å nei, se så billig". En sånn holdning i forhold til musikk er nødt til å gå utover utvalget. Bredden forsvinner når artister og plateselskaper ikke får betalt for å lage dyre, fine ting. Når musikk liksom ikke skal koste noe, biter man seg til slutt i halen. Det blir spennende å se hvilken retning utviklingen tar, sier Morten Sletten.

Salgs- og markedssjef i Bonnier-Amigo Music Norge AS, Espen Mosbakk, kan heller ikke huske å ha vært borti forsiktighet fra forhandlere fordi plater foreligger på nett.

- Nå er sikkert Lene Marlin-saken spesiell, i og med at det har vært enorme forventninger til albumet. Noe av momentumet forsvinner vel når musikken finnes på nett før den kommer i butikken, men jeg tviler på at Internett-versjoner av plater normalt får dramatiske konsekvenser, i alle fall ikke på det norske markedet, men dette er selvfølgelig bare spekulasjoner. Noen distributører vil kanskje være forsiktige i begynnelsen, til de ser hvordan platen gjør det i andre butikker.

Har du inntrykk av at det fremdeles er viktig for folk å eie et fysisk originalprodukt?

- Definitivt. Tap på grunn av tilgjengelighet på nett går først og fremst utover samleplate-markedet, tror jeg. Dette er kanskje logisk, fordi mange vil sette sammen sine egne samlinger. Er det snakk om en enkeltartist, vil folk gjerne eie. Det er selvfølgelig ingen regel uten unntak, men det finnes en masse psykologiske tester som forteller at mennesker fortsatt er veldig opptatte av å eie fysiske produkter, og ikke bare filer på en datamaskin. At det kommer en kjøpergruppe og dermed et marked der dette er mindre viktig, stemmer nok også. Men da må men heller legge forholdene til rette, slik at de som heller vil kjøpe filer, kan gjøre dette under lettfattelige og ordnede forhold. Store deler av platebransjen har lenge jobbet med ulike modeller for å få til dette, forteller Mosbakk til Ballade.

Musikkforlaget, som er en annen kjedeuavhengig platebutikk i Oslo, tar heller ikke hensyn til om plater ligger på nett.

- Vi tar inn en plate i forhold til etterspørsel, ikke noe annet, forteller butikkmedarbeider Johannes Hydle, som begrunner forsiktighet i forhold til bestillinger på en annen måte:

- Med en typisk "oppfølgerplate", sånn som den Lene Marlin kommer med nå, er vi ofte litt nøkterne i begynnelsen, til vi ser hvordan platen selger. Men dette har ingenting med internett å gjøre, det tar vi overhodet ikke hensyn til. Går salget unna, er det jo bare å hive seg på telefonen og bestille mer, sier Hydle.

Ballade har også snakket med Torkehagen i Torkehagen Musikk. På spørsmål fra Ballade om hvorfor Torkehagen føler at de mindre platebutikkene er mer utsatte enn de store, går han delvis tilbake på gårsdagens uttalelser.

- Jeg vet ikke, jeg buste kanskje på litt mye. Når jeg tenker meg om er det kanskje ikke så farlig at plata ligger ute på nett - jeg håper i alle fall at det ikke kommer til å gå utover salget. Men dette vil man jo få svar på etter at den har vært i salg en liten stund. Jeg har faktisk økt omsetningen min i år i forhold til i fjor, og håper selvfølgelig at dette ikke blir ødelagt av internettpirater. Jeg håper fremdeles at plateselskapene roper et varsko, og gjør hva de kan for å hindre denne utviklingen, sier Torkehagen til Ballade.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music