NoTAM: - Vi stjeler ikke
Siste ord i lyddusj-kontroversen før helgen får gå til Jøran Rudi, som er daglig leder i NoTAm. - Dere har ingen rett til å påberope dere at deres kunstnerperspektiv er riktig, og at vårt er galt, skriver han blant annet i sitt korte tilsvar til Rynander og Günther.

Av Jøran Rudi, daglig leder, NoTAM

Karin Rynander og Kristin Günther,

Dere får mene hva dere vil om lyddusjenes identitet.

Jeg ser ingen grunn til å stille spørsmålstegn ved dette, eller å kritisere dere for å søke offentlighet om meningene deres. Mitt tilsvar til dere i Dagbladet var nødvendig fordi dere tok dere friheten til å si at vi stjeler. Det er en anklage som jeg ikke aksepterer. Og når du, Kristin Günther, på oppdrag fra Rynander, dukket opp på åpningen av vår konferanse og på bøllete vis forsøkte å ødelegge den, så forstår du kanskje at vi tar til motmæle.

Dere har ingen rett til å påberope dere at deres kunstnerperspektiv er riktig, og at vårt er galt. Slik Larsson snubler innom i sitt innlegg, dreier dette seg om en kulturforskjell. (At Larsson kritiserer oss har trolig sin årsak i at han ikke kjenner verkets prosess eller helhet særlig godt, lytte- og remixrom iberegnet. Jeg vil derfor ikke svare på Larssons innlegg her, men bare si én ting: Det er verken latterliggjørende eller arrogant å si at man ikke stjeler. Rynander reiste ingen debatt - hun anklaget oss for tyveri.)

Jeg har aldri anklaget deg for tyveri, Karin Rynander, til tross for at du benytter samme tittel på ditt verk som en norsk komponist gjorde i 1993, og til tross for at konseptet med parabole reflektorer er kjent som nettopp klangdusj i Tyskland fra 70-tallet og fremover. Det kunne jeg har gjort, for å svare med samme mynt, men jeg gjør ikke det, nettopp fordi jeg respekterer den kulturforskjell som finnes oss i mellom. Jeg både liker og respekterer verket på Gardermoen, men det er innholdet jeg er opptatt av der, ikke leveringsmetoden.

Det får du i all anstendighet forstå.


Med vennlig hilsen
Jøran Rudi

Av Jøran Rudi Foto/illustrasjon:
Debate, Genre\Classical\Contemporary, Multimedia, Organizations