Køln er en messe verdt
Popkomm 2001, musikkmessen hvor industrien møtes, gjør avtaler, og viser frem sine fremste eksportartikler, hadde sin åpning torsdag, men det er først i dag nordmennene begynner å slå på stortromma. Foran 17 000 delegater og uendelig mange flere besøkende, skal norske artister som Sister Sonny, Røyksopp, El Caco og Maria Solheim vise fedrelandet fra sin beste side. Men har vi egentlig noe å komme med, og er det noen som bryr seg?
Brent Grulke, South by Southwest, og Inger Dirdal, MEN (Foto: Kat Borgen) (240x300)

Inger Dirdal fra Music Export Norway, som har ansvaret for driften av den Norske standen, er positivt overrasket over responsen de har fått allerede på åpningsdagen: - Det har vært et utrolig trøkk her fra første stund. Folk fra hele verden, både musikkmagasiner, journalister og bookingagenter har vist stor interesse for hva vi har å by på. Japanere og koreanere vil ha norsk techno og house, europeerne er mest på utkikk etter pop og rock. Det har også vært en masse spørsmål og positiv feedback angående både norsk electronica og poprock.

Mesteparten av interessen dreier seg om bransjefolk som er nysgjerrige på distribusjonskontrakter, lisensiering og booking, forteller Dirdal, og avviser i forbifarten at det hele bare dreier seg om å snike til seg flest mulig skiver: - Det er ikke så mange vanlige festivalgjengere her, så den oppmerksomheten vi får er stort sett fra genuint bransjehold.

Dirdal håper at noen av artistene som har blitt litt kjent i tyskland, får muligheten til å utvide distribusjonsnettverket sitt, og vokse seg store og fete i utlandet: - Artister og band som Briskeby, Lene Marlin, Madrugada, Big Bang og Kings of Convenience kjenner folk til i varierende grad – men det er mye annen spennende norsk musikk som også fortjener å bli kjent i utlandet. Før i tiden var jazz og metal det Norge var best på. Nå har vi mer å by på, og det vil vi gjerne at så mange som mulig skal få vite om, avslutter Dirdal.

Men Dirdal er ikke den eneste som har forhåpninger: Remo Rehder, partner i Music Brokers Scandinavia, og daglig leder for de norske lablene Chickenfarm og Broilerfarm, håper å møter alle de riktige menneskene denne helgen. – Håpet er å få ordnet avtaler om pan-skandinavisk distribusjon, promotion og booking. For å få promotion til å fungere, er man avhengig av å ha så mange kontakter som mulig, og denne helgen skulle presentere en glimrende anledning sånn sett. I forbindelse med Popkomm og Rock Am Ring, har Køln over to millioner besøkende i løpet av en helg.

Torfinn Andersen fra alternativlabelen Rec 90, som har artister som Sister Sonny og Poor Rich Ones i stallen, sier han er her for å videreføre kontakter han har fått de foregående syv gangene han har vert her. Her kan man treffe folk, få en indikasjon av hvem du kan stole på, og hvem du vil jobbe med videre. – Men det virkelige arbeidet foregår selvfølgelig mellom messene, det er da man bruker kontaktene man har fått. Sister Sonny kommer rett fra plateinnspilling i Danmark, og skal opptre her på lørdag, så det blir spennende å se hvilken respons de får her. Platen har gått bra i USA, og neste uke slippes den i Tyskland. Dette blir en fin anledning for pressen til å oppdage Sister Sonny, kanskje vi klarer å skape et buzz før utgivelsen!

Svein Bjørge, fra Bureau Storm og Playground Music, er her først og fremst for å promotere by:Larm: -Vi har møter hele døgnet, og prøver å dra i land barteravtaler, sponsoravtaler og samarbeidspartnere for å eksponere by:Larm i Europa. Popkomm er ett av de viktigste stedene der musikkbransjen treffes, så for oss er dette helt klart en prioritert arena. Er vi heldige og dyktige, kommer by:Larm til å være langt mer synlig ikke bare i Norge, men også i Europa i årene som kommer.

For denne kjempemessen i hjertet av Køln er selvfølgelig ikke bare en anledning for de unge håpefulle til å vise seg frem på en utenlandsk scene. Her er det gode muligheter for å briske seg for potensielle internasjonale samarbeidpartnere på alle områder innenfor musikken. For selv om Popkomm på overflaten minner mest om en multinasjonal fesjå, handler den like mye – om ikke mer – om å møte verdifulle kontakter. På messeområdet er stemningen meget avslappet, og folk prater villig om løst og fast. Slik blir Popkomm en glimrende anledning for alskens småfolk til å imponere og profilere seg overfor de virkelig store fiskene, de det ellers er umulig å få tak på, i alle fall ”in person”.

Men altså ikke på Popkomm. Her flyter drikkevarene fritt på stort sett alle stands, ingen later til å ha det travelt med noe som helst, alle er i godt humør, og tar gjerne i mot en til ved bordet. Selv om det skulle være en ”småtass” fra et sted de aldri har hørt om, som gjerne vil pushe noen promoer. Avtaler blir gjort, erfaringer blir utvekslet. Fra i år av setter også den norske musikkindustrien alle kluter til, nå er det norske musikkblikket rettet mot utlandet.

Hva som skjedde i løpet av helgen, og hvordan de norske artistene klarte seg, og hva de fikk ut av Popkomm, kan du lese mer om på ballade.no utover i uken.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon: