Bergen senter for elektronisk kunst sikret videre drift
Hordaland fylkeskommune har bevilget 60.000 til BEK som tilskudd til regionale kulturformål. Dermed er den siste brikken på plass i planen BEK utarbeidet april 2002 for å sikre videre drift. Samtidig opplever BEK stor pågang av utenlandske kunstnere som ønsker å komme til Bergen på ulike utvekslingsprogram. BEK og Hordaland kunstsenter deltar sammen i et stort utvekslingsprogram neste år mellom 10 kunstnerverksteder i 9 land.
BEK-logo (255x233)

De økonomiske fremtidsutsiktene er nå lysere enn på lenge, men BEK står fremdeles overfor store utfordringer de neste årene, fortelles det i en pressemelding fra BEK:

Ved inngangen til 2002 var situasjonen svært alvorlig for BEK. Etter to år med underskudd var halve egenkapitalen tapt, det var opparbeidet betydelig gjeld, og likviditeten var svært anstrengt. I tillegg var tilskuddene til driften for 2002 langt fra nok til å dekke kostnadene. Da regnskapet for 2001 var ferdigstilt, viste det seg at det ikke ville være grunnlag for drift utover juni. En omfattende snuoperasjon ble igangsatt. BEK gjennomførte bl.a. nedbemmaning og full investeringsstopp. I tillegg ble det søkt om ekstra tilskudd for å sikre videreføring. Et av de første tilsagnene kom fra Norsk kulturråd. Tilskuddet ble gitt på betingelse av at BEK fikk til en helhetlig løsning. Det har derfor vært svært viktig at også Bergen kommune, Produksjonsnettverket for elektronisk kunst, Ny musikk avd. Bergen og Hordaland fylke har bidratt.

BEK ser nå ut til å styre mot et lite overskudd i år. Det vil bli brukt for å gjenreise noe av egenkapitalen som gikk tapt i 2001. I tillegg er likvideten betraktelig bedret, og gjelden halvert.

- En av de vanskeligste sakene å løse var BEKs forhold til visningrommet og caféen Landmark, som ble etablert i samarbeid med Bergen kunsthall. Vi var lenge redd for at prosjektet skulle strande som følge av problemene ved BEK, sier Trond Lossius, daglig leder ved BEK: - Dette fikk til slutt en lykkelig løsning ved at Bergen kunsthall kjøpte ut utstyret som BEK hadde anskaffet til Landmark, og overtok det tekniske driftsansvaret. Inntektene fra salget ble brukt for å redusere gjelden.

- Vi har vært gjennom en tøff og arbeidskrevende prosess dette året, sier Lossius:- Samtidig har det medført en betydelig profesjonalisering av organisasjonen. Vi står nå mye bedre rustet mot de utfordringene som vil komme videre fremover. Da BT i fjor oppsummerte Kulturbyåret, ble BEK løftet frem som et av de mest vellykkede tiltakene. Vi er svært glad for at vi har lykkes i å videreføre virksomheten.

Problemene ved BEK hadde dels sin grunn i manglende økonomistyring de forrige årene, men også at virksomheten var betydelig underfinansiert. Kommende år blir det en hovedutfordring å få løftet tilskuddene for å unngå å komme i det samme uføret på nytt:

- At Hordaland fylkeskommune nå begynner å ta ansvar for oss, er svært positivt. Byrådet har allerede gitt svært positive signaler, og foreslår en gradvis økning av tilskuddene de neste årene, men opptrappingen er foreslått over så mange år at vi risikerer å dø mens gresset gror. Den største utfordringen blir å få etablert faste statlige tilskudd. Så langt har tilskuddene kommet fra Norsk kulturråd, som har hatt en omfattende satsing på elektronisk kunst de siste årene. Om denne satsingen skal resultere i varig endrede forhold, må etter hvert Kultur- og kirkedepartementet på banen. Vi arbeider derfor blant annet for at dette kunstfeltet skal omtales i den kommende kulturmeldingen. Interessen for konferansen om elektronisk kunst i det offentlige rom som nylig ble avviklet i Oslo, viser at dette er et felt med fremtiden foran seg.

- For 2002 mottok vi i utgangspunktet 500.000 i tilskudd fra Norsk kulturråd i tillegg til 100.000 fra Bergen kommune, forteller Lossius:

- Norsk kulturråd har ikke mandat til å støtte denne type virksomhet over lang tid, og BEK vil ikke kunne motta tilskudd til forsøksvirksomhet fra dem særlig mye lengre. Til sammenligning mottar våre to søskenorganisasjoner i Oslo til sammen 3.6 millioner i faste statlige tilskudd. Om vi skal lykkes i å opprettholde aktiviteten og den kompetansen vi har bygget, er vi helt avhengig av en bedre og mer langsiktig finansiering enn vi har nå", sier Trond Lossius.

Sikringen av BEKs videre drift er spesielt gledelig i forbindelse med at NIFCA (Nordic institute for contemporary art) nå har etablert et nytt utvekslingsprogram, New Media AiR, rettet mot kunstnere som arbeider med databasert kunst. Utvekslingsprogrammet tilbyr gjesteopphold ved 10 organisasjoner i Norge, Sverige, Finland, Russland, Latvia, Litauen, England, Portugal og Canada. I Norge er BEK og Hordaland kunstsenter i fellesskap valgt ut som vertsorganisasjoner. Da søknadsfristen gikk ut, viste det seg at dette var et av de mest etterspurte tilbudene. 35 av 112 søkere ønsker å komme til Bergen.

- I tillegg har vi mottatt en rekke henvendelser fra kunstnere i USA som har spurt om det er mulig for dem å delta i programmet. Det har det desverre ikke vært denne gangen, men vi har fått henvendelser fra organisasjoner i USA som ønsker å inngå i utvekslingsprogrammet dersom det videreføres i 2004. I så fall vil programmet være åpent også for kunstnere fra USA", sier Lossius:

- Vi har også kontakt med flere kunstnere som ønsker å komme til oss på andre utvekslingsprogram. Så langt er det klart at studenter fra Sverige og Tyskland vil komme til BEK neste år. I tillegg er det gode sjanser for at en videokunstner fra New York vil komme hit på et Fulbright-stipend.

Lossius understreker viktigheten av at Norge og BEK utnytter denne muligheten til å synliggjøre seg internasjonalt:

- Internasjonalt samarbeid er svært viktig for oss. Vi har arbeidet målbevisst for å etablere kontaktnett med kunstnere og kunstorganisasjoner i utlandet. Kunstfeltet som vi arbeider på, preges av utstrakt utveksling og samarbeid om informasjon, teknologi og kunstnerisk virksomhet. For oss er det viktig å ha tilgang til disse ressursene samtidig som vi selv får formidlet hva vi arbeider med. BEKs kompetanse i forhold til arbeid med interaktive medier og nettverksbasert kunst er internasjonalt anerkjent, noe interessen for oss blant søkerne bekrefter. Når utenlandske kunstnere neste år kommer til å oppholde seg ved BEK i lengre perioder, vil det gi ytterligere muligheter for samarbeid og utveksling av kunnskap og impulser, og vi er spent på hva det vil kunne medføre.

Av - Red. Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Classical, Organizations