Finsk offensiv
Nokia åpner norsk filial av sin musikkbutikk med tilgang til fem millioner spor, kun forbeholdt Windowsbrukere.
Åsa Carild (Nokia) (200x)

Av Carl Kristian Johansen

Nokia Music Store ble åpnet for det norske markedet i dag. Norge blir dermed nummer 20 i raden av land som innlemmes i den finske telefonprodusentens globale satsing på musikk.

I Norge har aggregatorene Artspages og Phonofile lisensiert ut sitt repertoar til Nokias filbutikk. Dette norske repertoaret vil bli tilgjengelig i Nokias globale nettverk av musikkbutikker. I tillegg har Nokia ansatt en egen person som jobber spesielt med å profilere norsk musikk i musikkbutikken.

Arbeidet med å inkludere repertoar som ligger på siden av den etablerte musikkindustrien gjøres også i andre deler av verden, som for eksempel i India og Sør-Amerika, sier Åsa Carild til Ballade. Carild er music manager for det nordiske markedet.

- Vi jobber dedikert på innholdssiden og har som mål snart å nærme oss seks millioner spor rundt i hele verden.

Carild mener at det lokale nærværet gir et konkurransefortrinn, og at mulighetene til å oppdage ny musikk gjennom ønskelister, anbefalinger og playlister hos andre vil være relevante tjenester som vil trekke brukere til butikken

Nokia Music Store selger per lanseringsdato bare filer i et WMA-format (Windows Media Audio), som er Microsofts lydformat. Det betyr at filer man kjøper i Nokia Music Store bare kan spilles i og kopieres til WMA-kompatible spillere, det vil si Windows-PC'er, telefoner og andre bærbare musikkspillere som støtter WMA. Man må altså ha et Microsoft Windows Vista eller Windows XP på sin datamaskin for å kunne benytte seg av Nokias musikkbutikk.

Ved å opprette en konto får man tilgang til innholdet i musikkbutikken. Laster man ned musikk til telefonen lagres den automatisk også i datamaskinen slik at brukerne hele tiden skal ha tilgang til den nedlastede musikken. Det er også mulig å overføre musikk fra datamaskinen til mobilen.

Carild sier til Ballade at det i dag ligger DRM-begrensninger (Digital Rights Management) på låtene i musikkbutikken, det vil si opphavsbaserte restriksjoner eller føringer på hvordan materialet kan brukes. Hva slags type restriksjoner det er snakk om varierer fra selskap til selskap, men det går mot et DRM-fritt Nokia Music Store, varsler Carild.

- Historisk sett har DRM-begrensningene vokst fram i samarbeid med plateselskapene. Her har bransjen som kjent endret seg den siste tiden og vi jobber aktivt med å følge den utviklingen. Målsetningen er at DRM-begrensningene forsvinner, sier Carild.

Nokia har lagt seg på et prisnivå som ligger nær iTunes. Enkeltlåter koster 8 kroner og hele album koster 80 kroner. I tillegg vil en rekke album også bli tilgjenglige som nice price til 59 kroner.

I en test fant undertegnede Motorpsychos siste utgivelse, dobbeltalbumet Little Lucid Moments, i salg i Nokias musikkbutikk for 30 kroner. Om det er et tilbud eller en glipp i kategoriseringen vites ikke.

Carild sier at dagens lansering ses på som en begynnelse, og at Nokia hele tiden vil jobbe for å forbedre tilbudet.

- Dette var bare startskuddet for satsningen i Norge, sier Carild til Ballade.

Av Carl Kristian Johansen Foto/illustrasjon:
Music Industry