Vil du kjøpe musikkfilen min?
Musikkfiler kan kjøpes mange steder på nettet. Men hva skjer når du går lei av musikkfilen, og ønsker å selge den til noen andre, på samme måte som du kan selge en brukt CD-plate? Dette prøver amerikanske George Hotelling å få en rettsavgjørelse på. Hotelling kjøpte sangen for 99 cent på Apples sider iTunes, og la den ut til bruktsalg på Ebay, som fjernet auksjonen. Hotelling solgte senere sangen fra sin egen hjemmeside. Ballade har snakket med Sony Music og Phonofile.com om hvordan de ville ha reagert på en slik transaksjon i Norge. Står vi foran en virkelighet der også annenhånds musikkfiler kan selges fritt mellom privatpersoner?
iTunes-filen

Av Knut Steen

- Jeg kjøpte sangen like lovlig som jeg kjøper plater, så da skulle jeg vel ha rett til å selge den på like lovlig vis, var Hotellings argumentasjon. I henhold til førstesalgsretten har enhver som har kjøpt en vare på lovlig måte, lov til å selge varen til hvem han vil, til den prisen han ønsker. Det som ikke er lov, er å selge egenproduserte kopier av produktet. Fordi en musikkfil må kopieres fra selgers til kjøpers avspillingsutstyr - i dette tilfellet en datamaskin, ville et slikt salg bli problematisk. For å klart vise at han solgte originalproduktet, slik han hadde kjøpt det, og ikke en kopi, så Hotelling for seg at transaksjonen kunne foregå omtrent slik:

For å unngå problematikken med å kopiere sangen, enten i bestående eller til annet format, skulle Hotellings iTunes-konto, der kun denne sangen lå lagret, selges i sin helhet. I forkant av dette skulle Hotelling slette alle kopier av sangen fra eget utstyr. Han ville også disassosiere sitt eget kredittkortnummer (som var brukt til å kjøpe sangen) fra den solgte iTunes-kontoen, slik at den nye eieren ikke skulle kunne shoppe flere sanger for hans penger. Det fremgikk ikke av iTunes regler at et salg av eierskapet til kontoen skulle være ulovlig, stadig ifølge Hotelling.

I begynnelsen kunne det se ut som om Hotelling ville få inn store summer for sangen, budene nådde så høyt som 140.000 US dollar - ca 1.2 millioner kroner. Pengene skulle doneres til den amerikanske organisasjonen EFF, som arbeider for forbukerrettigheter i forhold til digitale media. Om budene var useriøse, eller om Hotelling fikk kalde føtter fremgår ikke av saken, men han endte uansett opp med å selge iTunes-kontoen med sangen på for skarve 50 cent.

Apple på sin side konkluderte med at overføringen var "antakelig lovlig, men upraktisk", ettersom Hotelling måtte bruke langt flere penger enn han "tjente" i gebyrer, arbeidstimer og telefonutgifter - blant annet på å skaffe seg et nytt kredittkort. Utgangen i saken ble uansett at George Hotellings digitale utgave av "Double Dutch Bus", remikset av Devin Vasquez, nå tilhører Keith Elder.

Det har foreløpig ikke fremkommet søksmål eller andre reaksjoner fra opphavsmenn eller andre rettighetshavere til verket "Double Dutch Bus".

At én mann selger en sang med store tap er neppe grunn til bekymring i seg selv. Men - er en slik praksis tillatt, betyr det også at mennesker som sitter på omfattende samlinger lovlig kjøpte musikkfiler, vil kunne gjøre seg til legitime aktører i et nytt privatmarked, og konkurrere med filsalgstjenester på internett. På samme måte som artister og opphavsmenn ikke tjener på salg av brukte plater, vil de heller ikke tjene et rødt øre på salg av annenhånds musikkfiler.

Da Ballade kontaktet Phonofile.com og Sony Music Norge, var saken enda ikke avsluttet. Ballade henvendte seg først til Phonofiles daglige leder, Erik Brataas, med spørsmål om hva han ville ha foretatt seg i forhold til videresalg av sanger kjøpt på Phonofile.com.

- Det er egentlig ikke så mye å si om denne saken, hvis den ikke skiller seg fra handel med fysiske, brukte plater. I den grad den opprinnelige eieren kvitter seg med produktet i alle former, og ikke beholder noen kopi selv, kan jeg ikke se noe galt i det. Vi skal ikke bli helt paranoide heller.

Men Brataas er likevel betenkt i forhold til lovens grenseoppganger i slike saker, dersom andrehånds filsalg skulle bli vanlig.

- Man må her skille mellom lovlig kjøpte eksemplarer, lovlige kopier til eget bruk, og krypterte filer, som man har knekket koden til, men kun bruker privat. Slik jeg ser det, er det bare den første sorten som kan selges, sammen med samtlige kopier til eget bruk. Den siste varianten er det ikke noe forbud mot å eie i øyeblikket, men salg av slike filer kan, slik jeg ser der, umulig være lovlig. Når den nye EU-loven kommer på plass, vil det trolig også bli ulovlig å bryte kopisperrer, sier Brataas.

Daglig leder i Sony Music Norge AS, Rune Hagberg, ser annerledes på saken.

- Sony Music anser det type salg som er beskrevet for å være ulovlig. Vi føler at situasjonen som er beskrevet er tatt nødvendig hensyn til i åndsverksloven, der spredningen klart er knyttet til fysisk eksemplar. Så vidt jeg vet, blir den aktuelle situasjonen noe tydeligere behandlet i den nye loven som kommer, sier Hagberg.

Hotelling selv omtaler restriksjonene som ren idioti:

- Ironien med dette er at hovedfordelen med iTunes Music Store er at du kan plukke og velge akkurat de sangene du vil ha, mens bruktmarkedet består av hele samlinger med sanger. Tenk deg en bruktskive-butikk der du måtte selge hele musikksamlingen din bare for å bli kvitt den MC Hammer-CDen som det virket lurt å kjøpe den gang. Du kan ikke selge sangen du har kjøpt, men du kan selge hele samlingen - eller musikk-kontoen din.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Internet, Interviews