mp3kompaniet
Platekompaniet legger bredsida til for norsk musikk i digitalisert form.

Av Tellef Øgrim


I det dette skrives er www.platekompaniet.no/mp3 nøyaktig et døgn gammel. Den nye mp3butikken har gått av stabelen uten at de mange og sterke forventningene er gjort til skamme, til tross for noen barnesykdommer når det gjelder navigasjon på nettsidene. Når de mest åpenbare manglene er ryddet unna og et tilbud om enklere betaling er på plass, kan tiltaket bli et nytt argument for lovlig nedlasting av musikk.

Sammenlignet med mange andre land er norsk musikk allerede godt representert på Internett. Grunnen er i stor grad at et par aktører (Phonofile og Artspages) har sørget for å forsyne store nettbutikker med digitalisert norsk musikk på tvers av labeler og sjangre.

Legg til dette kommersielle kompaniskapet av Platekompaniet, Djuice (Telenor) og teknologiselskapet Aspiro og den digitale næringskjeden som slutter i din og min mp3spiller eller mobiltelefon begynner å bli komplett.

Sjefen for den nye nettbutikken, Sveinung Rindal, insisterer imidlertid på at oppdraget hans er større en bare å selge mp3filer (uten kopisperre!) via en nettside.

- Vi går aktivt ut, blant annet mot plateselskaper for å få fram produkter, sier han, og viser til flere eksempler på gamle utgivelser, noen av dem fra før cd-alderen, der han har kontaktet plateselskaper for å få fram utgivelser i mp3-form han mener nettbutikken hans trenger.

Dessuten består den "redaksjonelle" delen av hans arbeid i å tilby musikk fra forskjellige lister. Ett eksempel er Dagens Næringslivs 100 beste norske album.

Rindal har ennå ikke alle 100 i mp3-form, men arbeider med saken.

Uten at det kan tallfestes nøyaktig hevder han dessuten å ha god dekning når det gjelder aktuelle norske utgivelser og utenlandske utgivelser fra de store selskapene. Verre er det med utgivelser fra mindre såkalte indie-selskaper i andre land.

- I Norge har småselskapene hatt god hjelp av norske såkalte aggregatorer (som digitaliserer og sender ut i verden). I andre land er det en stor jobb å finne digitalisert innhold fra indiene, blant annet fordi mange digitale distributører er sjanger-orienterte, sier han.


Barnesykdommer
I en første utprøving av nettbutikken opplevde Ballade.no både opp- og nedturer. Vi fant fyldige og relevante beskrivelser (på norsk!) av mp3-tilbudet, og, ikke minst en velsmurt avspillingsmulighet av de korte smakebitene fra hvert kutt.

Men vi fant også "fallgruver", som da den velfylte handlekurven av uforståelige grunner plutselig ble tom mitt i hanldeprosessen. Det er også enkelte mangler i muligheten for å laste ned kjøpte kutt.

Rindal legger ikke skjul på at det fortsatt er elementer i funksjonaliteten som må forbedres. Ikke minst kommer han til å bruke helgen til å forsøke å rette opp det meste.

Åpent
Åpenhet i forhold til avspillingsmulighet på forskjellige spillere har vært et stort poeng for den nye nettsatsningen. Når et kutt er kjøpt kan registrerte kjøpere laste den ned totalt tre ganger fra nettbutikken. Deretter står man fritt til å bruke den på de avspillerne man måtte ha tilgang til, siden mp3-filene man kjøper er såkalt "ubeskyttede" eller drm-frie.

Utvider
Både streming-tjensten Wimp (som allerede finnes i beta-versjon) og en egen avdeling for direkteutgivelser av digital musikk utenom de etablerte selskapene, står på listen over framtidige utvidelser av den nye nettbutikken.

Av Tellef Øgrim Foto/illustrasjon:
Internet