To millioner til MEN over Statsbudsjettet
Regjeringspartiene og Arbeiderpartiet har i sin forliksavtale omkring Statsbudsjettet satt av tyve ekstra millioner til kulturbasert næringsutvikling. To av disse millionene er øremerket Music Export Norway og deres arbeid. - Vi tar dette som et uttrykk for at Næringskomiteen og Stortingen betrakter MEN som en samlende enhet for norsk musikkbransje, sier en glad Inger Dirdal.

Av Arvid Skancke-Knutsen

Det er Næringskomiteen på Stortinget som har øremerket to millioner til Music Export Norway for internasjonale prosjekter. I følge Inger Dirdal, som er daglig leder for MEN, var det Grethe Fossli fra Arbeiderpartiet som dro det hele gjennom, med Trond Giske som pådriver fra kultursiden.

- Vi ser dette som en flott anerkjennelse av arbeidet vårt gjennom tre år, sier Dirdal. - Øremerkingen av midlene understreker at arbeid med musikk blir betraktet som næringsutvikling, noe som igjen vil styrke forholdene for både artister og alle andre som jobber med musikk. Vi jobber med en næring som er basert på kultur. Og jo flere som kan leve av sin innsats, jo mer vil det styrke kulturen generelt.

Inger Dirdal forteller at de to millionene som er innvilget for kommende år, vil legges i deltagelse på internasjonale konferanser og messer, i støtte til showcaser og spesialpresentasjoner, samt i produksjon av promo-CDer med norsk musikk.

- En viktig del av arbeidet til MEN er å tilby kompetansebygging for alle som jobber med eksport av norsk musikk. Den ekstra bevilgningen fra Næringskomiteen utgjør rundt 30 % av totalbehovet vårt i det henseendet. Vi får henvendelser rundt fremstøt mot utlandet fra hele spekteret av norsk musikkbransje, fra nystartede kjellerband til store plateselskaper, og prøver etter beste evne å hjelpe folk videre. Med de ekstra bevilgningene vil vi bl.a. kunne yte mer reisestøtte til artister, noe som bør bli en god hjelp på veien.

Som et ledd i sin promovering av norsk musikk har Music Export Norway vært til stede på viktige bransjetreff Popkomm, MIDEM, South by Southwest, Womex, In The City og Eurosonic i Holland.

- På alle disse arenaene merker vi en økende etterspørsel etter norsk musikk. I de to millionene som nå er øremerket oss, ligger det nok et uttrykk for at Næringsdepartementet og Stortinget ser MEN som en samlende enhet for norsk musikkbransje. Music Export Norway ble satt opp som et prøveprosjekt i tre år, etter initiativ fra NOPA, Musikernes Fellesorganisasjon, FONO, GramArt, IFPI og Musikinformasjonssenteret. Jeg har stor tro på at Music Export Norway nå vil bli en permanent institusjon.

Music Export Norway har jobbet mye med profilering, og har lansert en rekke fremstøt under "Norway Now!"-logoen. Denne delen av arbeidet vil nå bli intensivert, bl.a. gjennom en stor serie med genre-orienterte utgivelser med norsk musikk.

- Vi starter nå arbeidet med å gi ut en serie på syv plater med norsk musikk. Det vil bli egne fokus på scener og genre som pop, rock, jazz, folkemusikk/verdensmusikk, samtidsmusikk og klassisk, elektronika og metal.

Inger Dirdal, som kom fra stillingen som økonomi- og eksportansvarlig i Kirkelig Kulturverksted, har drevet Music Export Norway alene helt siden oppstarten 1. september 2000. Hun innrømmer at det til tider kan være slitsomt, men er likevel godt fornøyd med mye av det som alt er oppnådd.

- Vi skal være en liten og fleksibel organisasjon. Samtidig er det klart det fra tid til annen oppstår kapasitetsproblemer. Derfor håper jeg at vi i tiden fremover vil få økte muligheter til å hyre inn medarbeidere til spesifikke prosjekter.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export, Organizations, Politics, Outside Norway