- Slipp oss foran køen
By:Larm 2003 er vel overstått, og deltakerne har fått tid til å sove ut og bearbeide inntrykkene. Igjennom flere små bolker vil Ballade presentere synspunkter rundt Norges største bransjefestival, sett igjennom svært ulike aktørers øyne. Hva var annerledes, hva var best, og hva kan bli bedre? De første svarene, fra blant andre Per Ole Hagen og Anders Grønneberg, finner du nedenfor.
Per Ole Hagen 2002 (250x333)

Her er Ballades tre spørsmål:

1) Hva var, slik du ser det, den største forbedringen fra fjorårets til årets by:Larm?

2) Hva fikk du ut av by:Larm i år, både på konsert- og "forretningsfronten"?

3) Hva bør by:Larm gjøre bedre til neste år?

Og her er de første svarene:

Per Ole Hagen, musikksjef, NRK P1:

1) For det første fungerte Trondheim mye bedre enn Kristiansand, trønderpublikummet stilte opp på konsertene, noe som jo på den annen side medførte problemer med alt for fulle klubber overalt. Samtidig virket det som om stemningen generelt var bedre enn i fjor, og arrangørene hadde vist vilje til å lytte til kritikken på seminardelen. Det virket også som om nivået var høyere på bandene i år, men det kan jo bare være en følelse? Det var også gjort et godt forsøk med "headlinere" spredd rundt, selv om det hele ramlet sammen lørdagen med sprengfullt på Samfundet og mer skrint på de andre klubbene.

2) Fikk bare sett banene på Blue Garden siden NRK P1 sendte derfra og tok opp alle bandene. Men Dadafon, Thomas Dybdahl, Jim Stärk, El Corazon, Karin Park og ikke minst Amund Maarud var svært gode konserter. På "forretningsfronten" var det interessant å høre hva Kanal4 hadde å si om musikken deres, samt at jeg fikk gjort noen viktige møter. Men like viktig er de uformelle treffene og samtalene. Sånn sett har by:Larm en viktig funksjon i å opprettholde kontaktflater på tvers av media og bransje.

3) De bør løse billett- og køproblemene bedre enn i år. Jeg vil også gjerne ha noen flere debatter, både spissede og generelt opplysende. Alarm-prisen bør holdes utenom by:Larm fordi den tar alt for stor oppmerksomhet med sin størrelse og tyngde.

Anders Grønneberg, journalist, Dagbladet:

1) Ingen tydlig forbedring. (Tr.heim er en langt triveligere by enn Kristiansand)

2) Få konsertoverraskelser, bortsett fra Johndoe og Sissy Wish (sikkert flere, men det var de to jeg «oppdaget»). En del debattmøter mangler fokus og debattledelse.

3) SEMINARDELEN: Mer aktuelle temaer. Strammere møte/debattledelse (bruk proffer) og velg riktigere sammensetninger av paneldebattanter.

KOSERTDELEN: Færre artister/band (40-50 er nok). La oss som betaler 2000.- for å delta, slippe å stå i kø. Vi er der på jobb. Band blir ikke oppdaget dersom plateselskap og presse ikke kommer inn.


Torfinn Nergaard Andersen, A&R / Sjef, Rec 90 Norway:

1) Meget bra konferanse program og med flinke forelesere. Bra at det ble brukt steder som til daglig ikke er konsert steder, og fikk på den måten redusert all gåingen.

2) Bra at By.Larm har utviklet seg til å bli en arena for utenlandske aktører også, med bl.a besøk av booking, promotion, forlag og a&r folk. By larm kan på sikt bli et viktig sted å være på lik linje med Midem ol. I og med at bylarm er så lite er det lett og treffe folk. Hva "nettworking" gir av resultater er ikke lett å si, men det å bli kjent mennesker er viktig og det tar tid.

3) Konsenterer konsertscene og evt. legge de større artistene (de mer velkjente som publikum vil se) til scener utenfor. Det er litt kjipt å stå i kø når du har til hensikt å få sett flest mulig band, og så ender opp med å stå i kø i steden for. Da ser du færre band og holder deg på en scene hele kvelden... og det var vel ikke hensikten. Er hensikten til bylarm å være et sted der presse/musikkbransje skal oppdage ny talenter, må det også være mulighet for dette.

Jeg synes også at konsertene begynner alt for sent.

Konsertene kan også begynne på forskjellige tidpunkt, nå begynner alt samtidig dvs kl 22.00 el kl 23.00. Dette fører igjen til at du velger et band og en konsertscene.

Paul A. Nordal, redaktør, Panorama.no:

1) Jeg ser en stor forbedring fra i fjor, hvilket sannsynligvis går på at Trondheim er en bedre egnet by for en festival av denne typen enn hva Kristiansand er. Hadde ellers et generelt inntrykk av at seminardelen jevnt over var bedre regissert dette året. Syntes også det å flette inn Alarm ble en suksess, selv om artistene her til en viss grad kanskje overskygget de mindre kjente navnene, som kanskje hadde fortjent bedre dekning. På den annen side så fikk jo mange band vist seg frem for et stort publikum nettopp fordi større "trekkplastre" hadde tiltrukket seg massene. Og det er jo bra.

2) Thomas Dybdahl og Mohammed gjorde begge solide inntrykk på konsertfronten. Og We var jo fett på Alarm. Men det var mye som jeg hadde luket ut på forhånd jeg ikke fikk sett. Delvis på grunn av avstander og antatte køforhold.

JR Ewing, Helldorado og X.Lover er noen av dem jeg dessverre gikk glipp av, men håper å ta igjen ihvertfall de to siste under Zoom-turneen når de kommer til Oslo eller Bergen. For øvrig valgte jeg bevisst ut band jeg ikke hadde sett på en scene før, fremfor de jeg i forkant har opplevd og visste ville gjøre det bra. Deriblant Johndoe og en rekke sterke bergensartister.

For mitt vedkommende så har vel ellers det viktigste vært å pleie kontakter i bransjen som jeg anser som viktige for avisen jeg jobber for, med tanke på å styrke dens posisjon fremover. Etter et relativt tøft år for oss, ser fremtiden betraktelig lysere ut - spesielt dersom vi får noe ut av det som har blitt tatt opp med enkelte av dem jeg møtte i Trondheim.

3) Mitt hovedinntrykk er at det kanskje skjer for mye samtidig. Spesielt på live-delen, hvor jeg følte det ville bli mye løping fra sted til sted for å få med seg alt. Men flere band spilte jo flere ganger, så det problemet hadde vel latt seg løse dersom man virkelig hadde gått inn for det, selv om avstanden mellom stedene til tider kunne bli vel stor.

Ellers er jeg delvis enig i at antallet band som spiller kanskje bør begrenses noe.

Kan videre ikke umiddelbart se at det er så mye negativt med seminardelen som enkelte skal ha det til. Det går vel kanskje mest på hvilke tema hver enkelt delegat er interessert i, alt etter hvilken del av musikkbransjen man representerer. I år var det for min del færre interessante temaer som ble tatt opp enn hva jeg har registrert tidligere år, så der håper jeg kanskje å finne flere seminarer som fanger min interesse. Men det tror jeg er tilfeldig. Ser ellers veldig frem til å få by:Larm på hjemmebane neste år.

Berit Louise Mathisen, sekretær og ansvarlig for Musikk-Klubben, Kirkelig Kulturverksted:

1) Jeg synes ikke noe var bedre i år enn i fjor.

2) Dårlig med konserter p.g.a for mye køer. Veldig mye positivt på forretningsfronten.

3) Passe på at delegatene kommer inn på konsertene. Hvorfor la band spille for bransjen når bransjen ikke er tilstede. Det er jo for oss de spiller.

Ballade kommer til å trykke svarene etterhvert som de kommer inn. Har du ikke mottatt mail fra Ballade med disse spørsmålene, men føler at du har noe å si; send gjerne en mail til Ballade.

Av Knut Steen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Festivals, Genre\Popular Music, Conferences / Seminars