Midem 2003: En oppsummering
Så var det over. Klisne seigmenn og lunkent Ringnes er byttet ut med grovbrød og melk, solskinn erstattet av snøvær og kakofonien av mer eller mindre innbydende musikk er skiftet ut med noe mer lavmælt. Midem 2003 er unnagjort og konklusjonen er den samme som som de to foregående årene, men om mulig med enda sterkere fortegn: Interessen for norsk musikk er stigende og den norske delegasjonen markerte seg sterkt.
Inger Dirdal & Mats Nilsson på Midem 2003 (250x318)

Hovedaktiviteten på Midem 2003 strakk seg fra søndag til onsdag. Messeområdet var fortsatt åpent på torsdag, men bare et fåtall av de nesten 11 000 delegatene var igjen i Cannes på Midems siste dag. Music Export Norways Inger Dirdal holdt imidlertid det norske fortet og sto løpet ut på Norway Now standen helt til siste delegat hadde forlatt Festivalpalasset i Cannes.

Tuba var ett av de norske selskapene som var sterkt tilstede på Norway Now-standen. Distribusjonsselskapet som også satser hardt på lablene Port Azur, Bauta og Tabu opplevde stor interesse både på eksport- og importsiden.

- Vi får enormt mange tilbud på import-produkter men vi må si nei til stort sett alt sammen. Vi er ikke ute etter nye ting å ta inn til landet - vi vil først og fremst eksportere våre artister og labler ut av Norge, " forteller Tubas Roar Hals.

En av fjorårets sterkeste nykommere, Ugress, er signet på Tubas elektronika-label Port Azur og Hals kan fortelle at interessen fra utlandet har vært stor:

- Ugress har nettopp signert en verdensomspennende publishing avtale med EMI Publishing og vi har også sikra distribusjon i Europa gjennom Soul Seduction, et distribusjonsselskap som har hatt suksess med bl.a. Kruder & Dorfmeister og Tosca. Soul Seduction kommer ikke bare til fokusere på Ugress, de vil også gi ut samleskiver, nye artister på labelen og vinylskiver.

Tuba har også opprettet et nytt plateselskap som skal konsentrere seg om metal - Tabu er det treffende navnet på labelen. Øyvind Hagen kan fortelle at markedet for norsk metal er stort i utlandet:

- Det er griselett å selge metal til utlandet. Vi opplever at det internasjonale markedet er sultne på norsk metal, og vi får mange tilbud på lisenser og distribusjonsavtaler. Metal markedet har bygd seg opp over mange år og Norge har et godt navn ute i verden på dette feltet.

Voices Music & Entertainment er et annet distribusjonsselskap som også pusher sine egne underlabler på det internasjonale markedet.

- Vi har hatt et veldig sterkt år på det norske markedet" forteller Voices Rune Danielsen. - Det er dårlig stemning ute i verden med markeder som faller og faller men i Norge er det motsatt - vi selger som aldri før. Det har også vært stor interesse for de artistene og lablene vi eksporterer til utlandet. Beatservice og Smalltown Supersound har gjort det godt internasjonalt og vi har hatt mye etterspørsel etter band som Jaga Jazzist og Flunk. Smalltown Supersound er virkelig i vinden for tida med bl.a. Jaga Jazzist som er lisensiert til Ninja Tune i resten av verden. Smalltown skal forresten ha en egen showcase på en av verdens største festivaler for elektronika: Sonar i Barcelona.

På Norway Now standen traff også Ballade to nykommere som godt fornøyd med egen innsats kunne skåle i champagne etter et vellykket Midem: M3:Musics Tom Erik Skjølingstad og Morten Knudsen har vært på sitt første Midem og er strålende fornøyd med satsningen i Cannes:

- Vi har opplevd at utenlandske interessenter har tatt kontakt med oss for å investere økonomisk i M3:. Vi har også fått veldig god respons på artister som Brent og Padington pluss vårt labelmanagement som konsentrerer seg om nu-jazz, house og lignende klubbmusikk-sjangre. Vi har fått flere konkrete tilbud på distribusjon og lisensiering i USA, Asia og i Europa, men det er nå den viktigste jobben begynner - nå skal vi hjem og vurdere avtaleutkastene og holde kontaktene varme. Vi la ned mye arbeid i forberedelsene til Midem og hadde mange møter på agendaen før vi kom ned hit og vi tror at dette er en av grunnene til at vi har utretta så mye i løpet av disse dagene i Cannes.

Ballades subjektive konklusjon på Midem 2003 blir stort sett den samme som den daglige konklusjonen har vært denne uka:

Det er en merkbar økende interesse for norsk musikk, kunnskapsnivået om norsk musikk er mye større hos utenlandske aktører, de norske delegatene er etterspurte, gjør en god profil og aktiviteten på den norske standen er meget god - spesielt hvis man sammenligner med de andre skandinaviske lands stander. Norge var mer synlig i 2002 med ansvaret for åpningsshowet og kronprins Haakons besøk. Det blir ikke helt rettferdig å sammenligne fjorårets innsats mot årets - satsningen i 2002 var ekstraordinær og i år var det for mange av de norske delegatene viktig å følge opp kontakter man fikk i fjor. Med andre ord; nok en sterk norsk markering i Cannes.

Av Tomas Lauvland Pettersen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export, Conferences / Seminars\Outside Norway