56 timer musikk på TV hver uke fra januar
Sist vi så noe til ZTV i Norge, var i 1996. Nå er kanalen tilbake, og allerede i januar går startskuddet for Viasats nysatsing: En rendyrket ungsomskanal med fokus på musikk og underholdning. Programsjef Hans Petter Hognestad vil gi seerne 7-8 timer med musikkvideoer hver dag, og lover god plass til norsk musikk.

Noen få dager etter at NRK lanserte sin musikk-satsing for høsten 2002, Viasat, som blant annet står bak TV3 og TV1000, på stortromma og lanserer en musikk-kanal allerede i januar. ZTV har gjenoppstått på dt norske fjernsynsmarkedet, og frisker opp profilen med underholdning og musikk.

- Ved siden av serier, filmer og underholdningsprogrammer vil vi hver dag presentere tre til fire såkalte Musikkvinduer. Her vil vi i første omgang vise nye musikkvideoer . Det betyr at vi dermed vil vise syv til åtte timer musikk hver dag, forteller programsjef Hognestad til Ballade. ZTV vil i første omgang satse på innkjøpte programmer og musikkvideoer, men har planer om egenproduserte musikksatsinger i fremtiden.

- VI begynner nøkternt, og så gir vi rom for egensatsinger etter hvert som vi bygger oss opp, forklarer Hognestad, som i første omgang har et eget hitliste-program i tankene. Men selv om hitliste-musikk vil ta opp en del av sendeplanen, lover Hognestad at det også blir godt med rom for mindre kommersiell musikk i den nye kanalen. I følge en pressemelding skal kanalen satse dfrisk og ha en alternativ profil. ZTV skal være kanalen for unge, kvalitetsbevisste seere som følger med på hva som skjer innen musikk.

- ZTV skal i utgangspunktet vise det folk er mest interessert i, så sånn sett legger vi oss på en kommersiell linje. Allikevel kan vi ikke fylle åtte timer med hitliste-musikk hver dag. Vi har rom for mye mer enn det. Målgruppen for kanalen er i all hovedsak 12 til 25 år, men dette alderstrinnet rommer jo også veldig mye forskjellig, så vi vil ikke legge all fokus på VG-lista.

I tillegg vil ZTV gi rom for norske musikkvideoer, noe som er en sjeldenhet i tv-hverdagen.

- Vi sitter klare til å motta videoer fra alle de norske selskapene nå, forteller salgssjef i TV3, Lasse Kokvik.

ZTV overtar frekvensen til Viasat Plus 1. januar 2002.

Av Marianne Jemtegård Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music