By:Larm: - Motorpsycho er selv en del av bransjen
- Jeg føler at Bent Sæther sitter i glasshus og skyter med hagle, sier daglig leder i by.Larm, Erlend Mogård Larsen: - Motorspsycho er en like stor del av bransjen som alle andre, og selger seg selv og musikken sin på lik linje med andre aktører. By:Larm-sjefen er heller ikke spesielt imponert over kritikken som Stein Østbø i VG fremsatte i går, og mener den fremkom på sviktende grunnlag.

I går gikk Stein Østbø i VG til et frontalangrep på seminardelen av by:Larm, samtidig som Ballade kunne avsløre at Bent Sæther, frontfigur i norsk rocks flaggskip Motorspsycho, ikke hadde særlig høye tanker om det kommende bransjetreffet i Trondheim: - Jeg hater alle bransjetilstelninger som pesten, og kan vel best beskrive min oppfattning av dem som fesjå for plateselskapene/managementene/pressen og alle de andre parasittene som skal tjene penger. De preges fremfor alt av en klapp-på-skulderen/buddy buddy vibb som er like kvalmende som den er uærlig, og jeg har sett for mye sånt til helt å få fot. Det er mulig jeg går glipp av store musikalske opplevelser, men jeg slipper i hvert fall å føle meg som en del av en bransje jeg stort sett forakter.

Erlend Morgård Larsen er ikke spesielt imponert over kritikken, og mener at både Østbø og Sæther uttaler seg på sviktende grunnlag.

- For å ta Østbøs "Helt Stein"-spalte først: Det er en kjent sak at seminarene under by:Larm har vært gjenstand for kritikk. Den har vi også tatt til oss, slik at vi fortløpende prøver å justere tilbudet etter bransjens egne ønsker. Et av disse ønskene har vært å trekke inn enda flere utenlandske foredragsholdere, noe som har ført til en forsinkelse av seminarprogrammet, som nå ligger ute på våre hjemmesider. Om Østbø hadde vært brydd med å ta en telefon til oss først, ville han ha funnet at mye av kritikken han reiser rett og slett ikke har rot i virkeligheten.

Mogård Larsen avviser at seminardelen av by:Larm har fått mindre betydning, slik Østbø antydet i sin spalte i går.

- I år tilbyr vi folk mer enn femti workshops, seminarer og foredrag. Vi har også kuttet ned på debattene, som ofte har vært preget av litt uklare temaer og svake ordstyrere. Jeg tror ellers fremdeles at debattene bør ha et stort potensial, men det er nå en gang slik at folk i bransjen tydeligvis er redde for å mene noe i offentlige fora. Isteden satser vi på å bringe inn profilerte folk utenfra, både fra produsent- og kulturbyråkratisiden, noe jeg er overbevist om vil fungere inspirerende for alle by:larm-deltagene. I tillegg produserer vi en egen seminarkatalog ved siden av by:Larm-avisen, så det er ingen grunn for å hevde at seminardelen blir nedprioritert.

Når det gjelder kritikken om at den etablerte platebransjen i stigende grad bruker by:larm til å profilere allerede kontraktfestede artister, mener Mogård Larsen at man i år har funnet en god løsning på problemet.

- Vi vil ha en egen showcase-scene, der folk kan opptre fra klokken 18 til klokken 22 - altså stort sett ikke i konkurranse med de lokale arrangementene. Østbø glemmer etter min mening at han selv sitter på toppen av bransjehierarkiet, og at folk med mindre erfaring enn ham selv nok opplever by:Larm på en ganske annen måte.

Mogård Larsen er ellers nokså forundret over kritikken til Bent Sæther.

- Jeg har stor respekt for alt Motorpsycho har klart å utrette, og måten de har gjort det på. Men i dette tilfellet synes jeg at Bent Sæther kaster sten i glasshus, og attpåtil skyter rundt seg med hagle. Motorpsycho er en like stor del av bransjen som alle andre. De har spilt to ganger på Popkomm, som er by:Larm ganger hundre, og fungerer i det samme avhengighetsforholdet til plateselskaper og agenter som alle andre. Bent Sæther sier ikke nei til oppslag i Dagbladet og VG, og gir i Norge ut platene sine på det ikke akkurat lille og uavhengige Sony Music. Jeg synes ikke det nødvendigvis rimer med å ta avstand fra hele sirkuset, avslutter Mogård Larsen.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Genre\Popular Music, Genre\Popular Music\Rock / Metal, Interviews, Media, Organizations