Ballade tar sommerferie - men blir ikke helt borte
Ballade vil nå holde sommerstengt det meste av juli, med unntak for dekning av et utvalg av sommerens festivaler. Samtidig vil vi anbefale våre faste lesere å benytte seg av MICs gode festival- og konsertoversikt, som fort kan være nøkkelen til mange fine kulturopplevelser. - Ballade satser på å komme sterkere tilbake til høsten, etter å ha slitt en del i motbakke det siste halvåret, skriver Ballade-redaktør Arvid Skancke-Knutsen i sin sommerhilsen, som også er blitt et hjertesukk over hvordan markedet og underholdningsindustrien stadig klarere utgjør den suverene kongsmakt, med de kommersielle mediene og såkalt radikale rikssynsere som dens hoffnarrer.

Av Arvid Skancke-Knutsen

Ballade tar sommerferie i juli - antagelig for å gjøre mye av det samme som våre lesere. Den nærmeste tiden vil dermed bli tilbragt på festivalkonserter og i generelt sommermodus, forhåpentlig i selskap med det gudene måtte finne for godt å øse over oss av sol, venner og milde vinder. Ballade-kontoret vil for det meste være ubetjent i juli måned, men vi vil fremdeles lese mail fra tid til annen, og vil også publisere noe stoff fra de tre festivalene vi har valgt å fokusere på i sommer.

Det dreier seg om førtiårsjubilanten Kongsberg og Quartfestivalen - to institusjoner som på hvert sitt vis er blant de store festival-suksessene her hjemme, der det fremdeles også finnes frie rom for nyere og smalere artister. Samtidig håper vi også å kunne rapportere fra Arvikafestivalen i Sverige, som nok en gang satser svært så offensivt på norske navn. I år står bl.a. Salvatore, Magnet, The Low Frequency in Stereo, Cerrato, Spektralized og Datarock på plakaten.

Ballade består av en liten redaksjon, noe som særlig denne våren har gjort oss ganske sårbare. I denne perioden har vi ikke alltid vært så på ballen som hva vi ønsker, og har heller ikke publisert så mye som våre faste lesere er vant med. Desto mer gledelig er det at lesertallene er stabile og økende: I de første fem månedene av 2004 kunne vi notere oss for mer enn fem millioner viste sider, og nærmere 8, 3 millioner treff. Antall unike brukere har ligget på rundt 45 000 per måned.

Vi er svært glade for denne oppmerksomheten, og skal gjøre vårt beste for å gi leserne våre et bedret tilbud til høsten. I den sammenheng er vi i gang med å spikre noen offensive samarbeid, som forhåpentlig vil gi seg utslag i mye nytt og spennende stoff. Samtidig vil vår grunnprofil stå fast, der en ikke ubetydelig oppgave ligger i å fungere som en motstemme i det hjemlige mediebildet.

Det har den siste tiden funnet sted en nokså underlig debatt om "elite-tenkning" i enkelte norske medier, der mye av skytset har vært rettet mot ukeavisen Morgenbladet. Undertegnede er av den klare oppfatning av at det nok ikke er snobbete holdninger eller forslitte finkultur-begreper som utgjør den største trusselen i det hjemlige mediebildet. Sannheten er vel snarere at vi står overfor en stadig pinligere ensretting hos de største mediene, der markedet og underholdningsindustrien stadig klarere utgjør den suverene kongsmakt, med de kommersielle mediene og såkalt "radikale" rikssynsere som dens hoffnarrer. Om det skulle være "snobbete" å prøve å rette blikket utover SMS-meldinger, puppe-"skandaler" og konstruerte pop-idoler, er det i så fall en synd vi gjerne legger til vårt register.

I det disse linjene skrives, har vi nettopp fått nyheten om at programserien "Lydkunst", med sitt utmerkede fokus på lydpoesi, akustiske eksperimenter og elektronisk musikk, uten varsel er fjernet fra sendeflaten til Alltid Klassisk av NRK sentralt. NRK Alltid Klassisk hadde planlagt sending av lydkunst hver første søndag i måneden året ut, men det ser nå ut til at dette vesle fristedet skal bli borte. Om noen av våre lesere ønsker å etterlyse programmet eller vil kommentere avgjørelsen, anbefaler vi at man sender en e-post til alf.magnus.reistad@nrk.no. Det er jo lov å håpe at programserien vil bli erstattet med noe som er like "cutting edge", men antagelig snakker vi nok en gang om bare "cutting" - kutt i mangfoldet, og nok et kutt i håpet om at NRK fremdeles har beholdt et snev av den gamle folkeopplysningstanken i kampen om markedsandelene.

Man lager ikke nødvendigvis god og viktig radio ut i fra et prinsipp om å støte fra seg færrest mulig lyttere til en hver tid. Det må også være lov til å fremheve kvalitet fremfor bredde. Og det må fremfor alt finnes et allment tilbud til de som ønsker å orientere seg i litt andre retninger enn de sjokktilbud markedet ønsker å bringe til torgs. Om det middelmådige blir idealtilstanden, vil det knapt bli noen berikelse for noen.

Med dette lille hjertesukket velger vi å ta ferie. Til høsten vender vi bl.a. tilbake med større fokus på Øyafestivalen, Oslo Jazz Festival og Ultimafestivalen, samtidig som vi forhåpentlig vil kunne opprettholde en mer jevn publiseringstakt. Eller u-takt, om du vil.

Av Arvid Skancke-Knutsen Foto/illustrasjon:
Music Industry, Debate, Essays