Hardingfeler og kveding til Taiwan
Fra sin base på Kongsberg stuper Arne Fredriksen ut i det internasjonale verdensmusikk-markedet med både sekkepiper, tablas og hardingfele i bagasjen. Med navn som Fri Flyt og Karvan i stallen sikter Etnisk Musikklubb mot nye markeder i verdensmusikk-mekkaet Frankrike. - I Norge finnes det mye fordommer mot tradisjonell folkemusikk. At den er sidrumpa og kjedelig. Men i utlandet er hardingfelene noe av det sterkeste uttrykket som finnes. Norsk folkemusikk er blitt veldig eksotisk, sier Fredriksen som nå ser til Taiwan for nye markeder for feler og kveding.

Etnisk Musikklubb er et av de små selskapene som årlig tar turen til musikkmessen Midem i Cannes for å få nye kontakter og pleie gamle bekjentskaper.

- Vi har alltid fått mye ut av Midem. Det er der vi gjør de fleste avtalene våre. For oss har det derfor alltid vært viktig å forberede oss godt, og å være selektiv i forhold til hvem vi booker møter med. Siden vi både kjøper og selger musikk er vi nemlig en veldig populær aktør der nede, forteller Fredriksen og understreker at årets Midem har vært over all forventning hva respons angår.

- Vi har markert oss nokså kraftig i år, med en egen label som selger både folkemusikk og flerkulturell musikk - alt under betegnelsen verdensmusikk. For oss nordmenn er det jo fort gjort å glemme at også hardingfelene er en del av det internasjonale verdensmusikk-begrepet, og til og med regnes som noe av det mest eksotiske og spennende i dag. Etnisk Musikklubb har fått mye igjen for Norges-satsingen, siden vi blant annet hadde to musikkvideoer med på storskjermene på den norske standen. Fra klokka ni om morgenen til syv om kvelden ble Fri Flyt (fusjonsmusikk) og Karvan (flerkulturell musikk fra Oslo) vist sammen med mer pop-orienterte videoer, og det ga en kjempeeffekt. Vi trives nemlig veldig godt sammen med rockegutta og videoene deres, forteller Fredriksen. - Satt sammen med den anglo-amerikanske rocken blir vi nemlig ekstra synlige, og vi fikk mange direkte henvendelser som en følge av disse to videoene.

Et annet markedsføringstiltak som plateselskapet gjorde under Midem, var å svi av nesten hele reisebudsjettet på en helsides annonse på side to i Norway Now-magasinet, som ble delt ut til alle delegatene.

- Det er klart at noe slikt kostet flesk, men det betalte seg raskt. Dette var den eneste reklamen vi lagde for oss selv under Midem, og sammen med videoene og bidrag på en gratis DVD-plate ble vi godt synliggjort, noe som slettes ikke et en selvfølge, forteller Fredriksen.

For reiser man til Midem som lite selskap er det fort gjort å drukne i mengden.

- Som lite plateselskap med få midler er det viktig å trykke på flere knapper på en gang. Dette er noe som vi etter hvert har lært oss, forklarer Fredriksen som understreker at Midem-turen ville ha tatt et mye større økonomisk jafs av totalbudsjettet hvis de ikke hadde fått støtte fra Fono.

- Vi har fått en stor effekt av å være medlem av Fono. Deres støtteordning til Midem-turer for små selskaper med lite likviditet har gjort dette mye lettere for oss.

Og resultater i etterkant av årets besøk har Fredriksen allerede begynt å se.

- For det første har vi inngått en rekke muntlige avtaler. Noen av disse faller nok til bakken, slik er det alltid, men en del av dem vil nok garantert føre til noe mer, slik det for eksempel gjorde i fjor. Da fikk vi en distribusjonsavtale i Frankrike, sier Fredriksen. Frankrike er i deag et av verdens beste markeder for såkalt verdensmusikk. Faktisk er sjangeren den nest mest omsatte, kun slått av popmusikken.

- Frankrike er et lokomotiv for verdensmusikken, og markedet der er stadig i utvikling, på jakt etter noe nytt og spennende. Norsk folkemusikk har for eksempel fått en veldig bra mottakelse der. Den musikken har et genuint uttrykk som folk i dag er på jakt etter. Gunnhild Tømmerås sitt album "Nu vil jeg blott fortelle" har for eksempel slått veldig bar an, noe som overrasket meg. Det er jo et album fylt med tradisjonell norsk kveding, noe som er rimelig smalt og slettes ikke er tilpasset verdensmusikk-markedet. Allikevel har jeg fått mye tilbakemeldinger på at dette er et genuint uttrykk som viser kvalitet, sier Fredriksen.

- Et annet album som har vakt internasjonal oppmerksomhet er "Myllarspel". CDen med ren hardingfele har fått både Bravo-prisen og en utmerkelse i Trad Magazine i Frankrike. Og på forhånd hadde vi aldri trodd at det var disse to CDene som villle utmerke seg, siden de begge er så smale.

Men utmerke seg har de begge gjort. Og "Myllarspel" fikk også gehør hos en delegasjon fra Taiwan undet årets Midem.

- De syntes at det var noe av det råeste de noen gang har hørt. De likte hardingfele-lyden fordi den river litt og har et sterkt uttrykk, forteller Fredriksen som nå planlegger en aldri så liten Taiwan-satsing i forkant av neste års MIdem. - Taiwan er definitivt et marked som vi nå kommer til å se nærmere på i tiden som kommer.

Av Marianne Jemtegård Foto/illustrasjon:
Music Industry, Export, Genre\Folk / Traditional\Ethnic, Genre\Folk / Traditional\Norwegian, Interviews