Edel: - Litt sånn Rocky nå
- Akkurat nå er vi litt sånn Rocky, forklarer Kristian Aartun, administrerende direktør i det kriserammede plateselskapet Edel. - Vi er ikke utslått, men ligger på sida av bokseringen. Men vi kommer sterkere tilbake! Som Ballade i går kunne melde må fem ansatte i selksapet gå 17. desember, og framtiden til Edels norske artister ser mørk ut. - Hvis man tjener 1 DM og bruker 1 DM, har man aldri penger på bok, forklarer Aartun. - Nå må vi konsentrere oss om å tjene penger, og la være å tenke på markedsandeler og volum.
Lollipops (180x221)

Reset, Oral Bee og Peel har vært blant Edels norske storsatsinger den siste tiden. Ingen av disse har snust nevneverdig på salgslistene, og er en del av årsaken til at Edel nå velger å satse på internasjonale artister.

- Synger du på norsk kan du liksom ikke selge noe plater i Tyskland. Selger du ikke for eksempel Oral Bee bra i Norge, så selger han ihvertfall ikke noen plater i utlandet. Å satse på norske artister er dermed mye utryggere enn å gå for de internajsonale Edel-signingene. Dance-sjangeren, som Reset faller inn under, har dessuten vært en sjanger som har gått både fort opp og fort ned igjen.

At Edel sparker sine norske artister vil imidlertid ikke Aartun gå med på.

- Å "sparke noen" høres veldig negativt ut. Vi har ikke sparket noen, men vil gå i enkeltforhandlinger med hver enkelt artist. Vi har aldri gått ut i media og sagt dette offentlig, det villle være veldig uproft ovenfor våre artister at de først skulle lese om at de var "sparket" i avisen. Nå skal vigå i forhandlinger med hver enkelt artist, så får vi se hva som skjer. Dette er jo noe vi skal finne ut i samråd med artistene.

Så det er fortsatt aktuelt for Edel å gi ut plater med de norske artistene dere har i stallen deres?

- Som sagt vil dette bli tatt opp i forhandlinger med hver enkelt artist. Vi vil gjøre en rekke omstruktureringerv i firmaet, men dette er ikke noe vi ønsker å kommunisere til våre artister gjennom media. Vårt hovedmål vil nå være å tjene inn nok penger til å komme seg ordentlig på beina igjen. Vi skal ikke redusere omsetningsmålet, men øke inntjeningen. Og det er ingen hemmelighet at det er dyrt å gi ut norske artister. Vår hovedsatsing vil derfor bli å selge og markedsføre artister som vi får fra våre Edel internajsonalt.

Aartun vil heller ikke bruke ordet "oppsigelse" om det faktum at fem av Edels ti medarbeidere nå er ledig på jobbmarkedet.

- Vi har informert alle våre ansatte om at vi er nødt til å foreta omstruktureringer. Vi sparker som sagt ingen, men er tvunget til å gjøre visse omstruktureringer, noe som medfører at vi mister fem medarbeidere. Fra nyttår av vil vi bli fem personer igjen i Edel. Jeg er klar over at dette ikke er noen hyggelig julegave, men Edel valgte å se den økonomiske situasjonen i øynene med en gang i stedet for å legge masse sminke på fram til over nyttår.

Aartun beklager situasjonen, men har tro på at Edel på ny vil komme seg tilbake i platemarkedet.

- Det blir selvsagt hardt når vi bare er fem personer, men jeg har vært med fra starten av, da vi var bare en person. I lange perioder har vi også kun vært fem personer. Allikevel hadde vi da tilnærmet samme omsetning som nå. Vi har vært igjennom tøffe tider før, og klarer oss alltid.

Av Marianne Jemtegård Foto/illustrasjon:
Music Industry, Genre\Popular Music