- Flyselskapene rammer musikerne hardere
INNLEGG: Norsk Artistforbund mener flyselskapene driver kulturfiendtlig politikk. Bakgrunnen for dette er innføring av strammere krav for instrumentforsendelser og nye gebyrer. - Hvis det er slik at det er norske musikere og artister som skal dekke opp underskuddet hos flykonsernene, er det på tide å rope varsko, skriver Knut Aafløy, styreleder i Norsk Artistforbund, i dette innlegget.
Knut Aafløy_bak (Foto: Line Loholt Levinsen) (300x449)

Av Knut Aafløy

SAS og Widerøe innførte 1. august gebyr på musikkinstrumenter som spesialbagasje. I tillegg har vi fått rapport om at Norwegian strammer inn på forsendelse av musikkinstrumenter.

Skal man nå ta med gitar, keyboards, forsterker, trommesett og effektrack på fly, må man regne merutgifter på opptil flere tusen kroner hver vei.

Norsk Artistforbund mener dette er en kulturfiendtlig politikk overfor norske musikere. Utgiftene ved å reise for musikere i Norge er allerede svært høye. Med denne nye avgiften øker musikernes reiseutgifter betraktelig i løpet av et år, og til syvende og sist vil dette gå utover billettprisene og honorarene.

Dette gjør det likevel vanskelig for en del artister og bookingagenter å forhandle opp et honorar, og det presser break-even oppover for underskudds- og lavbudsjettartistene.

Hos SAS og Widerøe medfører dette at man nå må betale kr. 120,- for et kolli opp til 15kg (før 1. august var det 20kg.) Veier kolliet over 30kg er prisen kr 240, og over 45kg er prisen 440 kr pr. kolli. Skal man reise med et trommesett, et par-tre gitarer og et keyboard, blir det fort summer av dette. Hos Norwegian kreves det nå kr. 100,- pr kolli, selv med datarelaterte maskiner.

Imidlertid aner vi en klar diskriminering her. Dersom oljeingeniører, seismologer eller andre som sjekker inn datamaskiner, måleinstrument eller andre teknologiske apparater, opplever de ikke en slik avkreving. Dette til tross for at de jobber i bransjer der reiseutgifter ikke representerer det samme innhugg i den enkeltes lommebok.

Innføringen av disse høye avgiftene kommer uten at flyselskapene har informert bransjen på forhånd. Følgelig har det betydd at musikerne har kommet til innsjekkingsskranken og fått seg et mildt sjokk.

Hvis det er slik at det er norske musikere og artister som skal dekke opp underskuddet hos flykonsernene, er det på tide å rope varsko. Prisene på flybilletter er på vei opp, og vil ventelig fortsette å stige. SAS har sagt at de har gjeninnført servicen (!), Norwegian har outsourcet bakketjenestene, slik at man ikke er i kontakt med selskapet før man er i kabinen.

I mens sitter norske musikere og ser fra flyvinduet sine instrumenter bli filleristet.

Norsk Artistforbund har tatt kontakt med Forbrukerrådet for å få belyst det juridiske ved avgiften.

Knut Aafløy er styreleder i Norsk Artistforbund

Av Knut Aafløy Foto/illustrasjon:
Music Industry